Gecombineerd stads- en wijkvervoer: minder ritten, meer gemak
Cliënten van zorgorganisaties zijn volledig afhankelijk van vervoer. Niet alleen voor bezoek aan familie, het winkelcentrum of de dagbesteding, maar ook voor dagelijkse behoeften als maaltijden, medicijnen en boodschappen. Per cliënt betekent dat al gauw meerdere ritten per week. Clean Tech Delta sloeg aan het fantaseren en bedacht in 2015 een duurzamer idee.
Ritaantal verminderen
Waarom aparte ritten maken als deze ritten gecombineerd kunnen worden? Dat is kortgezegd het idee van Clean Tech Delta. De clusterorganisatie in de regio Den Haag-Drechtsteden-Rotterdam-Delft kreeg diverse partijen aan tafel om de krachten te bundelen. Hamvraag was of alle betrokkenen (zorgorganisatie Riederborgh, Nissan, Wijkbus Rotterdam en IMC) de planning op elkaar konden afstemmen om het ritaantal te verminderen en het gemak voor de cliënten te vergroten. Minder ritten is niet alleen beter voor het milieu, maar ook voor de cliënt.
Elektrisch busje
Na het winnen van de tweede prijs van de Innovatie Challenge ging de pilot ‘Gecombineerd stads- en wijkvervoer regio Rotterdam’ in januari 2017 van start. Het project kwam langzaam op gang, maar dat was ingecalculeerd. “Vaak hebben ouderen even de tijd nodig om te wennen aan zoiets”, vertelt Tara van de Lagemaat van Clean Tech Delta. Het duurde niet lang eer het elektrische busje van Nissan meerdere ritten per dag maakte. “Het aantal telefoontjes van mensen die vervoerd willen worden, nam snel toe. Aan het eind van de pilot zo’n vier tot zes per dag”, aldus Van de Lagemaat.
Voorbereidingen voor medicijnen- en maaltijdenservice
Het busje werd gebruikt om cliënten heen en weer te pendelen tussen Riederborgh en de dagbesteding, maar ook voor de bezorging van maaltijden – die middels een speciaal gemonteerde box vers worden gehouden. De pilot eindigde eind mei. Ervaringen en resultaten worden geanalyseerd, maar het moet gek lopen wil het initiatief geen vervolg krijgen. “De voorbereidingen voor een medicijnen- en maaltijdenservice worden nu getroffen. Hiervoor lopen gesprekken met apotheken en ziekenhuizen. Verder overwegen diverse organisaties met soortgelijke diensten om zich aan te sluiten bij het gecombineerde stads- en wijkvervoer”, aldus Van de Lagemaat.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Bouwiconen: Jimmy van der Aa trapt af met Peter Zumthor
27 mrt om 07:30 uurIn onze nieuwe rubriek Bouwiconen vragen we een Nederlandse architect naar het werk dat hem of haar veel…
De kracht van geografische data voor een breder publiek
22 mrt om 12:00 uurActuele vraagstukken als de woningnood en klimaatverandering vragen om oplossingen die moeten komen van…
Vijf maatregelen om funderingsschade goed aan te pakken
1 mrt om 10:00 uurDe Raad voor de leefomgeving en infrastructuur verwacht dat vierhonderdduizend panden in Nederland te maken…
Symposium over de kansen voor waterrijk bouwen
29 feb om 07:30 uurTijdens het symposium Building the Future, op maandag 18 maart in Zwolle, wordt ingegaan op stedenbouwkundige…
Metamorfose van de lelijkste straat van Arnhem
28 feb om 07:30 uurHet Centrum Architectuur, Stedenbouw en Landschap van Arnhem (CASA) beloonde de Ingenieur J.P. van…
Droge voeten in je woning dankzij groennorm
23 feb om 07:30 uurDrie grote banken pleitten deze week voor de invoering van een klimaatlabel voor koopwoningen. Maar wat nu als…
Kunstmatig versus kunstzinnig
19 feb om 15:30 uurDe afbeelding bij dit webartikel was te mooi om te laten liggen als cover van onze Innovatiecatalogus 2024 (…
Nieuwe groennorm steden vergt vele miljarden
13 feb om 07:30 uurGeen enkele bestaande norm in Nederland stelt kwaliteitseisen aan groenvoorzieningen. Mocht er alsnog een…
Reactie toevoegen