Nieuws

Ontwerp nieuwe P+R Driebergen-Zeist met 600 parkeerplaatsen

In 2017 ondergaat het stationsgebied van Driebergen-Zeist een grote transformatie. De bouw van een nieuwe parkeergarage met 600 parkeerplaatsen maakt deel uit van deze verandering.

De design&build opdracht is de eerste ontwikkeling in Driebergen-Zeist, in de transformatieopgave wordt het complete stationsgebied verlaagd als een nieuw dal tussen de reeds bestaande heuvelruggen. Om de parkeerdruk in het nieuwe stationsgebied te ontlasten wordt de parkeergarage gebouwd. De duurzame parkeergarage komt in het gebied ten zuiden van het huidige station, op korte afstand van de nieuwe spoortunnel. De werkzaamheden van deze herontwikkeling zullen naar verwachting in 2020 worden afgerond.

 

Functie

In het ontwerp van de 5-laagse parkeergarage staat een veilig wegontwerp en een comfortabele sfeer centraal. Uitgangspunt voor de lay-out is daarom een logische route voor zowel de automobilist als de voetganger. Hun afzonderlijke routes worden begeleid door een herkenbaar wegontwerp en een duidelijke bewegwijzering.

 

Duurzaam materiaal

Ontwikkelaar Continental Car Parks en Architectenbureau Groosman zetten in op een duurzame parkeergarage. Het gebouw zal worden opgebouwd uit duurzame, onderhoudsarme materialen die op een natuurlijke manier verouderen. Door de toepassing van houten lamellen en natuursteen in schanskorven ervaar je door het hele gebouw de landschappelijke omgeving. De verschillende luiken op elke verdieping geven daarnaast een uitzicht over de omgeving, waardoor dat gevoel nog extra versterkt wordt.

 

Hoofdentree

Speciale aandacht is uitgegaan naar de vormgeving van het hoofdtrappenhuis. In de eerste plaats omdat elke bezoeker van de parkeergarage deze entreehal gebruikt, anderzijds omdat deze voetgangersentree een bijzondere zichtlocatie is vanaf het stationsplein. Het trappenhuis steekt daarom voorbij de rooilijn van de gevel; overzicht, transparantie en herkenbaarheid worden hierdoor versterkt. Architect Mark Siebers; “Parkeergarages zijn niet langer gebouwen die een anoniem bestaan leiden. Wij zetten in een volwaardig gebouw in de omgeving waar vooral kansen zijn voor beleving.”

 

Het karakterestieke spel van de lamellen-gevel wordt doorgetrokken in het interieur van het hoofdtrappenhuis. Door de toepassing van een vide zijn alle verdiepingen zichtbaar en krijgt men bij binnenkomst direct een overzichtelijk gevoel. Bijzonder is de trap van de begane grond naar de 1e verdieping; deze steekt als enige eigenwijs de entreehal in. Hiermee wordt de referentie gemaakt naar de luxe bordestrappen uit de verschillende landhuizen in de nabije omgeving.

 

Foto's:Groosman



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel