Nieuws

MVRDV ontwerpt gevels flagshipstores Bvlgari

Het Rotterdamse architectbureau MVRDV heeft een 'even experimentele als gewaagde' gevel voor de flagshipstore van Bulgari in Kuala Lumpur, Maleisië ontworpen. Dankzij innovatief gebruik van beton en kunsthars heeft de façade een marmeren uitstraling gekregen die nauw aansluit bij de tijdloze schoonheid van het Italiaanse luxemerk. De asymmetrische gevel is de eerste in een reeks die MVRDV voor de internationale Bulgari-winkels zal ontwerpen.

Bij het ontwerp vormde de oorspronkelijke winkel met zijn kenmerkende marmeren façade aan de Via Condotti in Rome het uitgangspunt. ‘Al meer dan een eeuw staat Bulgari voor creativiteit en glamour, geïnspireerd op de tijdloze schoonheid van Romeinse kunst. Experiment en uitbundigheid vormden de belangrijkste ingrediënten voor het ontwerp,’ zegt Jacob van Rijs, mede-oprichter van MVRDV. ‘Met deze innovatieve gevel benadrukken we de historische wortels van Bulgari. Daarbij kijken we niet alleen naar het verleden, maar ook naar de toekomst'.

Theatraal

Het marmer van de corniches van de Via Condotti-winkel van Bulgari is op subtiele wijze nagebootst. De gevel bestaat uit beton en glas, het glas tussen de bronzen kozijnen heeft een amberkleur die vervaagt naar boven toe. Bijzondere elementen zijn de goudkleurige ‘aderen’ van kunsthars. Dankzij de lichtval heeft de flagshipstore avonds een totaal andere en meer theatrale uitstraling dan overdag. Met deze eigentijdse ‘marmeren’ gevel sluit MVRDV nauw aan bij de identiteit en stijl van het Italiaanse luxemerk.

Partners

Met meerdere locaties in het vooruitzicht ontwikkelde MVRDV voor Bulgari een catalogus voor mogelijke winkelgevels waarmee het Italiaanse merk zich per locatie verschillend kan presenteren. De gevel voor de flagshipstore is ontwikkeld in samenwerking met verschillende partners waaronder een onderzoeksteam van de TU Delft en het uitvoeringsteam van de Italiaanse firma Tensoforma.

 

In het hart van de bruisende Bukit Bintang-wijk in Kuala Lumpur, omringd door andere luxemerken, bevindt zich de flagshipstore van Bulgari. Deze heeft onlangs een ingrijpende renovatie ondergaan. MVRDV tekende voor de opvallende en technisch innovatieve gevel. Bij het ontwerp vormde de oorspronkelijke winkel met zijn kenmerkende marmeren façade aan de Via Condotti in Rome het uitgangspunt.

‘Al meer dan een eeuw staat Bulgari voor creativiteit en glamour, geïnspireerd op de tijdloze schoonheid van Romeinse kunst. Experiment en uitbundigheid vormden de belangrijkste ingrediënten voor het ontwerp,’ zegt Jacob van Rijs, mede-oprichter van MVRDV. ‘Met deze innovatieve gevel benadrukken we de historische wortels van Bulgari. Daarbij kijken we niet alleen naar het verleden, maar ook naar de toekomst.’

 

Deel dit artikel