Nieuws

Zes van de zeven innovatieprojecten mislukt

Innoveren gaat van au. Volgens innovatiegoeroe Gijs van Wulfen mislukken zes van de zeven innovatieprojecten. Van Wulfen, grondlegger van de VOORT Innovatiemethode, was een van de sprekers tijdens de BOOOSTING Bouw Innovatie Middag op dinsdag 13 mei in het RDM Campus Congrescentrum, in Heijplaat, Rotterdam.

Geen reden tot koudwatervrees, aldus Van Wulfen. “Innovatie is harder nodig dan ooit.” Maar het wordt wel steeds lastiger vooral binnen grotere organisaties. “Grote bedrijven frustreren innovators.”

De VOORT methode zou organisaties kunnen gidsen langs de klippen die men tegenkomt gaande een innovatietraject. Enkele tips. Zorg dat iedereen, van hoog tot laag, voorlopers en achterhoed, betrokken is – de innovatie moet gedragen worden door de gehele onderneming. Teamwork creëert 100 procent intern draagvlak. Ook de directie moet actief meedoen. Ga uit van relevante klantfricties. Gebruik de stem van de eindgebruikers. Formuleer concrete, new business cases, en kies het juiste moment (innoveer als het nodig is).

 

Innovatiesubsidies

Voorafgaand aan Van Wulfen had Booosting penningmeester en innovatiesubsidiespecialist Maurits van Waardenberg, van Raad en Daad, een uiteenzetting gegeven over innovatiesubsidies in de bouw. Innovatiessubsidies zijn mogelijkk op drie niveaus:

1. Fiscale voordelen in het kader van de Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk (korting op loonbelasting).

2. Research & Development Aftrek (RDA)

3. Innovatiebox (reductie vennootschapsbelasting).

Wie nog wat extra subsidie bij elkaar wil schrapen, kan ook nog terecht bij de MKB Innovatiestimuleringsregeling in het kader van het Topsectorenbeleid. Hoewel de bouw niet behoort tot een van de Topsectoren, maakt de sector deel uit van de Topsector Creatieve Industrie. Substhema's binnen deze sector zijn  gebouwde omgeving en energiebesparing gebouwde omgeving. Voor beide gelden subsidieregelingen.

 

Casuïstiek

De afronding van de middag stond in het teken van de casuïstiek. Ruben Lukas, projectleider innovatie bij ESKA Graphic Board in Hoogezand-Sappemeer, hoe deze producent, van grafisch (hard)karton, de afgelopen periode heeft gewerkt met de VOORT-innovatiemethode. Het bedrijf kampte met een terugloop in de afzet van het traditionele product en zoch naar nieuwe wegen. Lukas maakte duidelijk hoe de methode de onderneming heeft geholpen om te komen tot verrassende innovaties. Zo maakt het bedrijf nu door en door gekleurd zwart hard karton. Waarvan onlangs nog een hele zending per vliegtuig door opdrachtgever Ferrari werd afgenomen, als luxe verpakkingsmateriaal. Een tweede innovaties werd door Eska collega's van Lukas toegelicht. Ze demonstreerden prefab hard karton wanden met prints. Op een simpele manier zijn deze wandelementen met een click systeem tot tijdelijke binnenwanden samen te voegen, bijvoorbeeld om grote winkeloppervlakken in te perken.

 

Deel dit artikel