Nieuws

Antea Group ondertekent overeenkomst met PAL-V

Ingeneurs- en adviesbureau Antea Group heeft een samenwerkingsovereenkomst met PAL-V ondertekend op de autosalon van Geneve. PAL-V is de fabrikant van ’s werelds eerste vliegende auto. Antea Group wil de vliegende auto samen met PAL-V naar een hoger niveau tillen door het ontwikkelen van diverse voorzieningen voor deze nieuwe vorm van mobiliteit.

PAL-V staat voor Personal Air and Land Vehicle en is een klein tweepersoons voertuig dat zowel geschikt is voor op de weg als in de lucht. Volgens het adviesbureau zal vliegen veel normaler worden, en dat heeft veel impact op de openbare ruimte. 

Persoonlijke vliegmobiliteit

Businesslijndirecteur Henri Deelstra van Antea: "Samen met PAL-V zetten we onze kennis en ons netwerk in om nieuwe producten, voorzieningen en infrastructuren te ontwikkelen. Denk bijvoorbeeld aan het vergunnen, ontwerpen en realiseren van minivliegvelden of parkeergelegenheden aan huis."

CEO Robert Dingemanse van PAL-V: "De persoonlijke vliegmobiliteit start nu, met een vliegende auto waarmee je buiten de stad vliegt en in de stad rijdt. In de toekomst gaan we ook met air-taxi’s binnen de stad van platform naar platform vliegen. Vliegen wordt veel normaler de komende decennia."

Vanaf 2020 operationeel

In 2020 krijgt de PAL-V Liberty, het eerste model vliegende auto, een licentie van de RDW en een vlieglicentie van Europese luchtruimautoriteit EASA. Het voertuig mag dan in heel Europa rijden en vliegen. PAL-V heeft al een aantal voertuigen verkocht, waaronder ook in Nederland. 

Gamechanger

Deelstra: "In 2050 woont 68 procent van de wereldbevolking in stedelijke gebieden. Wij zien de vliegende auto als gamechanger in de interstedelijke mobiliteit en mogelijk als een belangrijk onderdeel van de oplossing voor het fileprobleem. Door samen met PAL-V goede randvoorwaarden en voorzieningen voor de vliegende auto te ontwikkelen, willen we de ontwikkeling van ‘personal air mobility’ versnellen én interessant maken voor het grote publiek."



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel