Nieuws

Fietsen door Autoland of OV-land?

Zeg me waar je woont en ik zal zeggen hoe je je verplaatst. De dominante vervoerswijze in Nederland verschilt van regio naar regio: auto-land, OV-land of daar tussenin. Nederland ontwikkelt zich niet overal in dezelfde richting. Toekomstperspectieven voor de beleidsmaker zijn deels regionaal bepaald. Wat betekent dat voor uw fietsbeleid? Trendwatcher Thomas Straatemeier spreekt hierover op het Nationaal Fietscongres en neemt u mee naar de toekomst, om beter naar het heden te kijken.

Thomas Straatemeier, adviseur bij Goudappel Coffeng en verbonden aan de Universiteit van Amsterdam, is co-auteur van het boek ‘De Mobiele Stad’ (nai010 uitgevers) waarin hij Nederland indeelde in autoland, OV-land en tussenland. Waar in OV-land intensivering en individualisering dominante trends voor mobiliteit zijn, is dat in Autoland  vergrijzing. In tussenland, de naam zegt het al, is alles diffuser. Trends, ook op het gebied van mobiliteit, spelen door elkaar. De fiets heeft in alle ‘landen’ een belangrijke rol in het mobiliteitssysteem, maar niet vanzelfsprekend dezelfde.



Op het Nationaal Fietscongres verzorgt Thomas een mini-trendatelier. Wat zijn de grote drijfveren die onze samenleving veranderen, welke tegenbeweging roept dat op? Wat betekent dat voor uw beslissingen nu over ‘de fiets’?
Zijn doel: u 10% anders te laten kijken naar het fenomeen fiets.


Over Nationaal Fietscongres

Na de zeer succesvolle en uitverkochte editie in 2013, organiseert Acquire Publishing ook dit jaar in samenwerking met alle belangrijke fietsorganisaties in Nederland op 20 november het Nationaal Fietscongres 2014. Dit jaar zijn we te gast in de Fietsstad 2014, Zwolle. Meer informatie over het programma en inschrijven: www.nationaalfietscongres.nl



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel