Nieuws

Oplossing bouwdebacle De Kaap Hoogeveen: 1000 palen repareren of vervangen

Er is een oplossing voor de funderingsproblemen van nieuwbouwproject De Kaap in Hoogeveen. Het bouwdebacle van De Kaap komt door een leemlaag en water in de grond. Daardoor moeten alle duizend funderingspalen worden uitgegraven, gecontroleerd, gerepareerd of zelfs geheel vervangen worden. Een megaklus.

Wat is De Kaap?

In nieuwbouwproject De Kaap komen een appartementencomplex, woonvoorzieningen voor ouderen van het Jannes van der Sleden-huis en een parkeergarage. Deels bovenop de parkeergarage moet het nieuwe Park Dwingeland worden aangelegd.


Funderingsproblemen

Op dit moment zit alleen nog de fundering in de grond. Projectontwikkelaar Woonconcept Vastgoed en aannemer Trebbe kwamen er door metingen achter dat er iets mis was met de palen van de fundering. "De 1.000 palen zijn gemaakt van gestort beton rondom een ijzeren wapening. Na het uitgraven van een aantal palen bleek het beton in de bovenste meters aangetast, waardoor ze niet meer stevig genoeg zijn", zegt directievoerder Henk-Jan Overmars van Woonconcept Vastgoed (WVG). Volgens hem is de oorzaak de leemlaag en mogelijk water rondom die leemlaag.


Oplossing wordt mega-klus

"Trebbe gaat nu alle 1000 palen verder uitgraven. Is een paal te herstellen? Dan wordt het beton van de bovenste twee meter er af gedrild zodat alleen de wapening over blijft", zegt Overmars. "Daarna kan er nieuw beton gestort worden totdat de paal weer compleet is. Als een paal te ver beschadigd is of niet voldoende onderzocht kan worden gaat Trebbe er een nieuwe kant en klare betonnen paal naast zetten." 


Verloren tijd inhalen

De vertraging van de bouw is tot nu toe een half jaar. Trebbe hoopt als de fundering hersteld is door andere bouwwijzen of door met meer ploegen te werken er tòch nog verloren tijd kan worden ingehaald.


Eerst bouwen, dan schuldvraag uitzoeken

Aannemer Trebbe en projectontwikkelaar Woonconcept vastgoed gaan zich na de bouw pas buigen over de schuldvraag. "Als je dat nu gaat doen wordt het heel complex en loopt de bouw nog meer vertraging op. Dat willen we niet, iedere dag dat het stil ligt kost veel geld", aldus Henk-Jan Overmars. Over de kosten van het oplossen van alle problemen willen zowel de aannemer als de projectontwikkelaar niks zeggen. 


Geen financiële gevolgen

Volgens wethouder Anno Wietze Hiemstra is de vertraging heel vervelend maar zijn er geen financiële gevolgen. "Wij kopen de parkeergarage van WVG turn-key pas als hij helemaal af is." Maar de nieuwbouw van De Kaap is onlosmakelijk verbonden met andere projecten. Een deel van de parkeerterrein vlakbij de belangrijkste winkelstraat moet verdwijnen voor de woningbouw. Maar die terreinen kunnen pas worden weggehaald als de parkeergarage af is.


"De kavels kunnen pas later worden verkocht maar op een totale ontwikkeling van tien jaar maakt dat financieel niet zoveel uit. Bovendien stellen we ook uitgaven uit omdat we bijvoorbeeld nog geen straten en riolering aan kunnen leggen", zegt wethouder Hiemstra.


Minder parkeerinkomsten

Ondertussen zijn er wel minder parkeerplaatsen in Hoogeveen en volgens winkeliers komen er minder klanten. "Dat levert inderdaad minder parkeerinkomsten op, maar tegelijk beginnen we later met de exploïtatie van de parkeergarage. Per parkeerplek is de garage duurder voor ons dan bovengronds parkeren, dus minder inkomsten aan de ene kant en nog geen uitgaven aan de andere kant heffen elkaar als het goed is op." 


Winkeliers hebben de meeste pijn

Roeland Hup, eigenaar van de HEMA en bestuurslid van Winkelhart Hoogeveen ondervindt ook hinder van de problemen met parkeerplekken. "Omdat mijn klanten nu verder moeten lopen naar andere parkeerplaatsen blijven ze weg", zegt hij. "Mijn HEMA heeft 10 procent minder omzet, en dat gaat nu dus ook nog minimaal een half jaar langer duren." 


Plan voor noodparkeerplaatsen

Hup heeft een plan ingediend om kleine stukjes grond tussen de Hoofdstraat en De Kaap om te bouwen tot noodparkeerplaatsen. Volgens wethouder Hiemstra gaat de gemeente daar naar kijken maar hij ziet de nodige beren op de weg. Zo is het volgens hem belangrijk om te kijken wat omwonenden vinden en of het verkeerstechnisch mogelijk is.


Bron: RTV Drenthe 



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel