Nieuws

De 'fietsbaarheid' van de stad vergroten

Fietspaden raken vol, stallingen puilen uit en de verkeersveiligheid neemt af. De laatste jaren neemt het fietsgebruik in stedelijke regio’s snel toe, niet alleen in Nederland, maar ook in Kopenhagen, Parijs of New York. Veel steden werpen zich op als ‘fietsstad’ en zijn ook bereid te investeren in de fiets. Maar de ontwikkeling van het fietsnetwerk blijft achter en dat levert steeds meer problemen op. Hoe kan de ‘fietsbaarheid’ van de stad het beste worden vergroot?

Herbert Tiemens (senior beleidsmedewerker Fietsverkeer, provincie Utrecht) en Stefan Bendiks (Director Artgineering) gaan op deze vraag in tijdens de sessie ‘Meer fiets – meer stad’ op het Nationaal Fietscongres, 2 juni 2016 in Groningen, met het pre-congres op 1 juni. Artgineering heeft verschillende fietsmaatregelen ontworpen voor de regio rond Utrecht stad. Deze maatregelen zijn gemodelleerd in het nieuwe fietsverkeersmodel BRUTUS, dat de provincie Utrecht op dit moment ontwikkelt. Een innovatie, aangezien voor auto en openbaar vervoer al goede verkeersmodellen bestaan, maar voor fiets nog niet.

 

Nationaal Fietscongres

De sessie ‘Meer fiets – meer stad’ is één van meer dan twintig sessies over de laatste onderzoeken, praktijkervaringen en inzichten over fiets tijdens het Nationaal Fietscongres. Daarnaast biedt keynote-spreker Gordon Price (Simon Fraser University, Vancouver) een inspirerend verhaal over de relatie tussen stedelijk ontwerp en fiets en verzorgt Rients Dijkstra (Rijksadviseur Infrastructuur en Stad) het slotakkoord van het congres.

 

Ga voor meer informatie en aanmelden naar: www.nationaalfietscongres.nl



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel