Nieuws

Als een ontwerper denken en doen

Ontwerpers zoals architecten, stedenbouwers en landschapsarchitecten laten vaak referentiebeelden en sfeerplaatjes zien om hun ontwerp kracht bij te zetten. Verkeerskundigen zie je dat niet doen. En dat is vreemd, want dat zijn ook ontwerpers. Sander Korver, zelf een verkeerskundig ontwerper, vindt het tijd dat verkeerskundigen ook gaan denken als ontwerpers.

Sander Korver vertelt: ”In mijn werk zit ik regelmatig met stedenbouwers, landschapsarchitecten en architecten aan tafel. Zij komen bij het presenteren van hun ideeën vaak met mooie referentieplaatjes, afbeeldingen om de sfeer van een ontwerp duidelijk te maken, of te laten zien welke denkrichting ze volgen. Als ik van deze ideeën een verkeerskundige 'vertaling' maak dan zegt het ze vaak niet veel. Wanneer ik vertel over 'inrichting als een fietsstraat' of 'de uitzichtdriehoek moet vrij blijven' blijft toch nog veel onduidelijk. Verkeerskundigen lijken niet verder te komen dan een handschetsje, misschien ingekleurd met markeerstiften en de opmerking: ‘Dat doen ze in de rest van Nederland ook zo.’ Of: ‘Zo staat het in de ASVV’.

 

Hieruit ontstond bij hem het idee dat verkeerskundigen ook moeten kunnen putten uit een bron met referentiefoto's. “Als je het als verkeerskundige hebt over een fietsstraat, een wegversmalling, een microtonde, een overrijdbare strook, etc, laat dan een paar voorbeelden zien. Dit spreekt de andere disciplines veel meer aan dan een plaatje uit de ASVV”, aldus Sander.

 

Om voorbeelden te kunnen laten zien moet je ze wel voorhanden hebben. Sander heeft door hem verzamelde foto's gebundeld en een website gelanceerd waarop zijn foto’s staan: www.verkeersontwerpen.nl. En er staat nog meer op: handige tools in Excel en afbeeldingen in dwg (extentie voor afbeeldingen, red.). Tevens zullen daar nog meer foto’s en tools bij komen. U kunt hier foto's bekijken en tools downloaden. Foto's van deze website mag u kosteloos gebruiken op uw eigen website, in uw eigen rapporten of op welke wijze ook. De enige voorwaarde is dat u de bron vermeldt (www.verkeersontwerpen.nl - Sander Korver).

 

Een goed verkeersontwerp maken is niet eenvoudig. Je moet altijd rekening houden met andere disciplines. Je moet vaak compromissen sluiten. Om een goed functioneel ontwerp te maken, zijn er richtlijnen van het CROW en de wat strengere regels van de NEN. Als je het concept van je idee goed weet te onderbouwen dan kunnen landschapsarchitecten en stedenbouwkundigen je helpen met een goede inpassing. Het spreken van de juiste taal en het hebben van goede voorbeelden helpt dan.

 

De getoonde afbeeldingen dienen ter inspiratie. De getoonde ontwerpen zijn niet perfect. Bij veel van de situaties kun je het gesprek aangaan of iets niet anders of beter zou kunnen.Ze geven een beeld hoe een bepaalde situatie eruit kán zien. Laat ze een inspiratie voor u zijn, misschien denkt u: "Zo ga ik het ook doen" en misschien denkt u: "Oei, zo wil ik het niet". In beide gevallen heeft het u geholpen. En daar gaat het om. Verkeersontwerp is altijd maatwerk. 

 

Als u vragen heeft, dan kunt u contact opnemen met Sander Korver door te mailen naar sander@verkeersontwerpen.nl of via het contactformulier op de website.

www.verkeersontwerpen.nl is een initiatief van Rijcurve.nl

 



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel