Nieuws

Particuliere woningeigenaren investeren 6 miljard euro in energiebesparing

Particuliere eigenaren van woningen boven de 300.000 euro investeren de komende jaren zes miljard euro in energiebesparende maatregelen. Deze cijfers komen uit onderzoek van USP Marketing Consultancy in opdracht van het actieteam ‘Klantgerichte oplossingen voor duurzame woningverbetering’.

 

“Een hele forse markt”, aldus trekker van het team Marjet Rutten. “Op 13 mei organiseren we de bijeenkomst ‘Geld verdienen met duurzaamheid’ om ondernemers uit de bouw en installatie te helpen om hun graantje van die markt mee te pikken.”

 

Miljoen woningen verbouwen

Uit het onderzoek onder particuliere huiseigenaren met een woning van boven de 300.000 euro blijkt dat zo’n miljoen woningen verbouwd gaan worden in de komende jaren. 54 procent geeft aan dan ook energiebesparende maatregelen te nemen en hier gemiddeld zo’n 12.000 euro in te zullen investeren.

Rutten: “Er is dus echt veel behoefte, maar de markt springt daar onvoldoende op in. Wat ons betreft ligt de sleutel in de organisatie van het aanbod. We moeten veel helderder inzicht bieden in wat ons aanbod is, wat het oplevert en wat het kost. Niet de klant de oplossing laten bedenken, maar zelf de verantwoordelijkheid nemen voor de integrale prestatie. Niet verschillende partijen die een stukje oppakken, maar gezamenlijk. Hebben we dat voor elkaar, dan is het tijd om er actiever op uit te gaan. Eigenlijk komt het allemaal aan op ondernemerschap.”

 

Steuntje in de rug

“Op de bijeenkomst van 13 mei willen we ondernemers een steuntje in de rug geven”, vervolgt Rutten. “Zo laten we zien welke hulpmiddelen er in de markt zijn. Er zijn namelijk verschillende tools en oplossingen beschikbaar die MKB-ondernemers in de bouw- en installatiesector kunnen ondersteunen. Het gaat hierbij niet om technische oplossingen en materialen, maar om concepten die gebruikt kunnen worden om een beter marktgericht aanbod te doen bij projecten waarbij één individuele woning duurzaam wordt gerenoveerd. Denk hierbij aan franchiseformules, samenwerkingsconcepten, offertetools, opleidingen en andere producten en diensten die het MKB ondersteunen. Of het nu gaat om het vinden van klanten, het genereren van salesleads, financieringsmogelijkheden, de mogelijkheid voor het bieden van garanties of om hulp bij het vinden van samenwerkingspartners.”

 

 

www.geldverdienenmetduurzaamheid.nl

 

Deel dit artikel