Nieuws

Wat is een goede fietsparkeerplaats?

In Nederland zijn er momenteel 22 miljoen fietsen. Met die fietsen worden jaarlijks 4,5 miljard fietsritten gemaakt. Vanzelfsprekend moeten deze fietsen ook geparkeerd worden. Maar waar moet een goede fietsparkeerplaats aan voldoen?

 

In het april nummer van magazine PARKEER24 wordt door het Panel, bestaande uit Otto van Boggelen van het Fietsberaad, Wim Bot van de Fietsersbond, Folkert Piersma van ProRail en Christien Rodenburg van de gemeente Utrecht dieper ingegaan op het onderwerp Fietsparkeren. U leest nu alvast een fragment uit het panelgesprek.


Stallingsduur belangrijk criterium

Otto van Boggelen “De eisen die je moet stellen aan een fietsparkeerplek hangen af van de gebruiker. Een fietser stelt hogere eisen aan de fietsparkeerplek bij zijn eigen woning, waar de fiets ook moet overnachten dan aan de plek bij de bakker voor de deur. De stallingsduur is over het algemeen een belangrijk criterium. Hoe langer men wil parkeren, hoe hoger de eisen aan de bescherming tegen diefstal, vandalisme en weersinvloeden. Daarnaast is de waarde van de fiets van invloed. Iemand die een oud barrel heeft gekocht om naar het station te gaan stelt minder hoge eisen aan de fietsparkeerplek dan iemand die met een e-fiets naar het station gaat. Kortom: maatwerk. De inzet van moderne webbased technologie kan enorm helpen om maatwerk te leveren en de exploitatietekorten te verminderen.


Logisch, herkenbaar en vindbaar

Folkert Piersma: “Zowel onstreet als offstreet fietsparkeerplaatsen moeten minimaal veilig en functioneel zijn. Ze worden geplaatst om te voorkomen dat fietsen her en der gestald gaan worden, dus moeten ze van voldoende kwaliteit zijn zodat de fietser deze ook wil gebruiken. Bij onstreet stallingen zijn naast de gebruikskwaliteit van de klem, beugel of rek, ook de omgevingsfactoren van belang. Ligt de stalling op een plek die past bij het gebruik en is de stalling overzichtelijk en ook in de avonduren sociaal veilig, met voldoende verlichting? Daarnaast moet in alle gevallen het aantal stallingsplekken voldoende zijn in relatie tot de vraag.”


“Een offstreet stalling moet ook op een plek liggen die logisch, herkenbaar en vindbaar is. Hier is het van het grootste belang dat de fietser er wil stallen. De kwaliteit en de veiligheidsbeleving in de stalling moet goed zijn. In veel gevallen is hier inzet van toezichthouders noodzakelijk. Ook het regiem in die stalling is van belang voor het gebruik. Slechts circa 20 procent van de fietsers die naar het station gaan, of vanaf het station hun reis op de fiets voortzetten, maakt gebruik van betaalde stallingen. De rest kiest dus voor gratis en is ook moeilijk te dwingen om van betaalde stallingen gebruik te maken. Een aantrekkelijke stalling, gecombineerd met een aantrekkelijk regiem, zoals de eerste 24 uur gratis, is hiervoor een oplossing.”


Fietsflat

Piersma vervolgt: “Mag ik hier nog een tussenvorm aan toevoegen, nl. de fietsflat? Geen echte maaiveld (onstreet) stalling, maar ook geen echte offstreet. Groot voordeel van de fietsflat is dat je grote capaciteit kunt bouwen op een beperkt oppervlak en dat het een open en sociaal veilige voorziening kan worden, mits hier voldoende aandacht aan wordt besteed.”


Nationaal Fietscongres


Op het Nationaal Fietscongres, 18 juni te Utrecht, wordt dieper ingezoomd op fietsparkeren maar bijvoorbeeld ook op de inrichting van de stad, de openbare ruimte. Keynote speaker Gil Penalosa neemt u mee naar de stad waar iedereen van 8 tot 80 prettig kan verblijven. >> Lees meer over het Nationaal Fietscongres

 

Lees het volledige artikel in magazine PARKEER24 #2. Heeft u geen abonnement? Klik hier voor meer informatie en aanmelden. 



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel