Nieuws

Nieuw wervelend parkeergebouw voor RAI Amsterdam

Benthem Crouwel Architects ontwierp voor RAI Amsterdam een multifunctioneel parkeergebouw. Het dertig meter hoge gebouw van acht parkeerlagen biedt plaats aan ongeveer duizend auto’s. De eerste verdieping van het gebouw is ook te gebruiken als een flexibele extentiehal. Als de RAI geen extra parkeerbehoefte heeft, zal de garage fungeren als openbare parkeervoorziening.

 

Het gebouw wordt gekenmerkt door een strakke, rechthoekige vorm met aan de zuidzijde twee opvallende spiralen, de zogenaamde ‘wokkels’. Een wokkel om de parkeergarage in te rijden, en een wokkel om deze weer te verlaten. Door deze gescheiden toe- en afvoer van verkeer kan het parkeren snel en efficiënt afgehandeld worden, een belangrijke wens van de RAI. De wokkels zijn opgebouwd uit prefab betonnen elementen die al stapelend de op- en afrit tot de parkeervloeren vormen. Het zijn beeldbepalende elementen van het gebouw, duidelijk zichtbaar vanaf de ringweg A10. ’s Avonds benadrukken blauwe LED-lijnen de elegante vorm van de wokkels.

 

Extra flexibele ruimtes

Het parkeergebouw is een ‘stand alone’ parkeergarage, en ook een multifunctioneel inzetbaar gebouw. Doordat de eerste verdieping twee keer zo hoog is (7,2 meter) als de bovenliggende parkeervloeren, ontstaat een ruime hal die ingezet kan worden als extentiehal en congresruimte.  De 2.800m2 grote hal heeft zo weinig mogelijk kolommen, zodat de ruimte op allerlei manieren ingericht kan worden. De kolomstructuur staat op een grid van 7,5 meter. Het gebouw bestaat uit drie beuken met een overspanning van vijftien meter. De extentiehal is zelfstandig te gebruiken voor evenementen, maar kan door schuifdeuren ook verbonden worden met de omliggende hallen van het RAI-complex. De bovenste parkeervloer, het dak van het gebouw, kan eveneens voor diverse activiteiten van de RAI gebruikt worden.

 

RAI-lamellen

De parkeervloeren zijn omzoomd door verticale lamellen, die terugkomen in veel gebouwen van het RAI-complex: zo wordt de onderlinge verbondenheid van de verschillende RAI gebouwen benadrukt. De lamellen van het parkeergebouw zijn zilverkleurig en geven de parkeervloeren op de lagen 3 tot en met 8 een zowel transparante als besloten uitstraling. Ze laten voldoende lucht door, in overeenstemming met de wens van de RAI voor een parkeergarage zonder mechanische ventilatie, en zorgen door hun oriëntatie ook voor beschutting tegen de regen.

 

Twintig jaar huisarchitect

Wat in 1893 begon als Vereniging 'De Rijwiel-Industrie' groeide in ruim een eeuw uit tot een grote internationale tentoonstellings- en congresorganisatie: RAI Amsterdam is inmiddels een van de drukst bezette beurs- en congrescentra ter wereld. Sinds de opening van het complex op de huidige locatie in 1961 ontving de RAI al meer dan honderd miljoen bezoekers. Van 1961 tot 1989 was architect Alexander Bodon supervisor van de architectuur van het gehele RAI complex. Sinds 1989 vervult Benthem Crouwel Architects deze eervolle taak. In de afgelopen twintig jaar heeft Benthem Crouwel Architects onder andere de gebouwen het Amtrium en Elicium ontworpen. Het multifunctionele parkeergebouw is de nieuwste toevoeging aan het RAI-complex.

Deel dit artikel