Nieuws

Rijnboutt transformeert winkelcentrum Gelderlandplein Amsterdam

In opdracht van Kroonenberg Groep transformeerde Rijnboutt het naoorlogse winkelcentrum Gelderlandplein in Amsterdam, van een naoorlogse buurtvoorziening op de schaal van Buitenveldert naar een bestemming die tegemoet komt aan de behoeften van de kosmopolitische Zuidas.

 

Gelderlandplein is een cross-over van funshoppen en functioneel winkelen. Behalve voor het doen van inkopen is Gelderlandplein een bestemming op zich. Meer nog dan een must-go is het een plek om te verblijven.

 

Routing

De ‘weg er naar toe’ is een belangrijk onderdeel van de customer journey. Dat begint met de positionering van de entrees – die van vijf zijn teruggebracht tot drie en aantakken op de hoofdassen van het gebied – en met de materialisering van de buitenruimte. Eenmaal dichterbij Gelderlandplein, vervangt een lichtglanzende variant de standaard betonnen stoeptegel, is de omgeving gevrijwaard van een teveel aan straatmeubilair en dragen bijzonder vormgegeven lantaarnpalen bij aan het geheel. Het aantal auto’s in het straatbeeld wordt beperkt door optimaal gebruik te maken van de parkeervoorzieningen onder het centrum en in de omgeving.

 

Afstemming

Elk van de drie entreezones heeft grote luifels waarin rechthoekige sparingen het zonlicht op subtiele wijze filteren. Op cruciale hoeken bevinden zich dubbelhoge etalages die ruimte bieden aan een tweede vloer voor grotere winkelunits. De vloer is van natuursteen; grote, lichtgeaderde tegels in tinten grijs en bruin  zetten de toon voor een palet van anthraciet, warme grijzen en kalkwit. De bewegwijzering is rustig en strak. Het teveel aan daglicht in de bestaande passages is door een vernieuwd plafond weggefilterd. Alle techniek (licht, ventilatie, wifi) is opgelost in de donkere zone onder de lichtstraten. De strakke ritmiek van geluidswerende lamellen wordt verzacht door het dag- en kunstlicht, wisselend in samenspel en intensiteit.

 

Transformatie

Met het oog op het verlengen van de verblijfsduur is de interne winkelroute sterk verbeterd (een dubbele 8-structuur). Het accent ligt echter op de vernieuwde identiteit van het winkelcentrum als geheel. Architect Frederik Vermeesch: “De opdracht vroeg om het ontwerpen van een evenwichtig, sterk en stijlvol kader voor de winkels. Tot in de details zie je dat terug. Als bezoeker kom je in een omgeving met allure. Door de rustige architectuur slagen we erin de gewenste uitstraling te bereiken, waarin de wensen van de winkeliers voorop staan.”

 

Deel dit artikel