Nieuws

Parkeren onder Tournooiveld dankzij particulier initiatief

Medio 2015 start op het Haagse Tournooiveld de bouw van een ondergrondse parkeergarage. Daarmee gaat voor veel stakeholders rond het Lange Voorhout een langgekoesterde wens in vervulling. Directeur Johan Tol van Interparking is ervan overtuigd dat het een succes wordt: “De eerste aanmelding voor een abonnement is al binnen.”

Tol vertelt over de voorgeschiedenis: “Al vele jaren gaf een breed scala aan belanghebbenden in het gebied zoals de Koninklijke Stadsschouwburg, het Mauritshuis, het Haags Museum, ondernemers op de Denneweg en de horeca op en om het Lange Voorhout aan, dat ze behoefte hadden aan een goede parkeervoorziening in het gebied. De stakeholders zijn toen op zoek gegaan naar een oplossing en uiteindelijk is een paar jaar geleden de Ontwikkelingscombinatie PTV, een samenwerking tussen SENS real estate en Dura Vermeer Divisie Infra, daarop ingesprongen door een ondergrondse parkeergarage te ontwerpen.” 


Van Lange Voorhout naar Tournooiveld

De parkeergarage zou in eerste instantie onder het Lange Voorhout komen, maar vanwege de complexiteit van de aanwezige historische bomen bleek dit niet haalbaar. Daarop werd besloten om de garage onder het Tournooiveld, de kopse kant van het Lange Voorhout, te realiseren. De garage voorziet niet alleen in de behoefte van de verschillende belanghebbenden, maar compenseert ook de tientallen parkeerplaatsen die op het Lange  Voorhout op maaiveldniveau zijn verdwenen en gaan verdwijnen om de kwaliteit van de openbare ruimte te verbeteren. “Daarom is ook de gemeente Den Haag enthousiast over de plannen. Zij hoeven bovendien niet het risico te dragen.” 


Geen bezwaar

Het feit dat het initiatief voor een parkeervoorziening niet zoals gebruikelijk van de gemeente kwam, maar van de stakeholders zelf, leidde ertoe dat er geen enkel bezwaar tegen werd ingediend en dat ook de omgevingsvergunning zonder bezwaarprocedures werd afgegeven. “En dat is uniek als je bedenkt dat het gaat om een ondergrondse parkeergarage in historisch gebied.”

Interparking besloot in het najaar van 2014 om de te realiseren parkeergarage van Ontwikkelingscombinatie PTV over te nemen. “Wij willen een gloednieuwe state-of-the-art parkeergarage neerzetten met 320 parkeerplaatsen en daar basistarieven hanteren, die ‘marktconform-min’ zijn. Dat wil zeggen dat ze niet uitgaan boven tarieven die nu in de Haagse binnenstad gelden – vier euro per uur – voor goede lokaties.” Vanwege die scherpe prijsstelling heeft Interparking er belang bij dat de parkeergarage zo efficiënt mogelijk wordt gebruikt. “We willen daarom ook nadrukkelijk met de stakeholders in gesprek gaan om samen arrangementen te ontwikkelen. Bijvoorbeeld ’s avonds met de schouwburg en overdag met een museum. Het draagt bij de stakeholders bovendien bij aan het gevoel dat de Tournooiveld-garage straks ook ‘hun’ garage is.”


Ontwerp

De  Tournooiveld-garage krijgt een aparte ingang en een aparte uitgang. Bovendien is het dankzij een ‘wokkel’ mogelijk om snel van de ene naar de andere verdieping te rijden. Een parkeergeleidingssysteem geeft daarbij aan of een verdieping vol is, zodat de automobilist die meteen kan overslaan. “Dat scheelt zoekkilometers en voorkomt energieverspilling.” De  verdiepingen zelf zijn bij de vakken en de rijbaan grotendeels kolomvrij, wat de overzichtelijkheid ten goede komt.

De Tournooiveld-garage gaat naar verwachting op 1 januari 2017 open. Interparking wil er tegen die tijd de modernste technologie in hebben en neemt daarbij een andere garage, Markthal in Rotterdam, als uitgangspunt.  “Dat geldt voor het parkeergeleidingssysteem, maar ook bijvoorbeeld voor de LED-verlichting en de elektrische oplaadpunten.” 


Eco Parking

In de Tournooiveld-garage gaat Interparking net als bij de Rotterdamse garages Markthal en Lijnbaan Eco Parking toepassen. Auto’s met het energielabel A krijgen dan dankzij kentekenherkenning en de koppeling aan de databank van de RDW automatisch 20 resp. 40 cent korting (ca. 10 procent) bij het afrekenen. Tol: “Uiteindelijk willen we het bij alle garages invoeren waarover wij zeggenschap hebben.”

Eco Parking is de niet de enige vorm van prijsdifferentiatie die Interparking wil gaan toepassen in de Tournooiveld-garage. Het bedrijf wil ook gaan werken met dal- en piekmomenten. “Het gaat dan niet om grote verschillen, dat werkt niet, wel om kleine verschillen die mensen er misschien toch toe kunnen verleiden om op dalmomenten zoals maandagochtend voor deze garage te kiezen.” 


Online reserveren

Net als in de Markthal en de Lijnbaan komt ook in de Toernooiveld-garage de mogelijkheid om vooraf online een parkeerplaats te reserveren. Tol: “We merken in Rotterdam – waar we medio 2014 ermee zijn begonnen – dat mensen dat prettig vinden, zeker als het is gekoppeld aan kortingsvormen zoals dinnerparking of museumparking. Daarnaast waarderen ze het dat ze verzekerd zijn van een plek en dat ze vooraf kunnen betalen. Inmiddels hebben ruim duizend mensen er gebruikt van gemaakt en dat aantal neemt toe. We promoten het ook actief via borden en social media.” Interparking kiest bij online reserveren bewust voor de weg van de geleidelijkheid. “We willen het geleidelijk, maar structureel, laten groeien. In plaats van er met veel effort een tijdelijke hype van te maken.”

Tol is ervan overtuigd dat de Tournooiveld-garage een succes gaat worden. Omdat er veel stakeholders zijn, die de garage willen. Maar ook omdat hij gelooft dat er bij het publiek behoefte aan is. “Medio 2014, toen we aankondigden dat de garage op 1 januari 2017 open gaat, kregen we al het eerste verzoek voor een abonnement. Dat maak ik niet vaak mee.”



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel