Architectenbureaus strijden om terminal op Schiphol
De uitbreiding van Schiphol is nodig voor de versterking van de concurrentiepositie van de Mainport Schiphol, om mee te groeien met de groei van de luchtvaart en om de positie van ‘preferred airport’ bij zowel luchtvaartmaatschappijen als reizigers verder te ontwikkelen.
De nieuwe terminal is een uitbreiding van de bestaande terminal van Schiphol en wordt aangebouwd aan vertrek- en aankomsthal 1. Door het aan elkaar te bouwen, houdt Schiphol vast aan het één terminal concept. Daardoor bevinden alle faciliteiten zich onder één dak. De laatste keer dat Schiphol de terminal permanent uitbreidde, was in 1993 met de huidige vertrek- en aankomsthallen 3 en 4.
Gerenommeerde architectenbureaus
De architectenbureaus die zich kwalificeerden via een tender om hun ontwerp te presenteren, zijn de internationaal gerenommeerde bureaus Kaan Architects in samenwerking met Estudio Lamela en ABT, UNstudio samen met HOK en Arup, MVRDV met KPF en Meinhardt, O.M.A. samen met WSP I Parson Brinckerhoff en S.O.M. samen met ADPI.
De ambities van Schiphol voor de nieuwe terminal zijn om een nieuwe standaard neer te zetten voor de luchtvaart. Allereerst moet de nieuwe terminal het DNA van Schiphol omarmen. Tegelijkertijd moet er aandacht zijn voor het persoonlijke karakter van de luchthaven in combinatie met een zeer efficiënt proces. Daarnaast moet de nieuwe terminal duurzaam en toekomstbestendig zijn, waarbij het de nieuwste digitale mogelijkheden moet bieden.
De jury
De jury bestaat uit Ginger Evans (Commissioner Chicago Department of Aviation, O’Hara International Airport), Mark Husser (managing partner Grimshaw Architects), Hans de Jonge (Real Estate expert en emeritus professor), Maurits Schaafsma (Senior Aviation Urban planner, Schiphol), Gerard Geurtjens (Project Director, Schiphol), Stefan Langerak (Senior Procurement Manager, Schiphol) en Bernardo Gogna (Capital Programme Director, Schiphol).
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Kun je vernieuwen door het verleden te omarmen?
17 apr om 07:30 uurTijdens het nieuwe kunst- en architectuurfestival Cherish or Destroy luidt de centrale vraag: in hoeverre moet…
Blue zones bieden een wenkend perspectief
3 apr om 07:30 uurBlue zones zijn plekken in de wereld waar mensen relatief lang en gelukkig leven. “Blue zones bestaan overal,…
Bouwiconen: Jimmy van der Aa trapt af met Peter Zumthor
27 mrt om 07:30 uurIn onze nieuwe rubriek Bouwiconen vragen we een Nederlandse architect naar het werk dat hem of haar veel…
Symposium over de kansen voor waterrijk bouwen
29 feb om 07:30 uurTijdens het symposium Building the Future, op maandag 18 maart in Zwolle, wordt ingegaan op stedenbouwkundige…
Kunstmatig versus kunstzinnig
19 feb om 15:30 uurDe afbeelding bij dit webartikel was te mooi om te laten liggen als cover van onze Innovatiecatalogus 2024 (…
Kunstmatige intelligentie bedreiging voor architect?
9 feb om 07:30 uurAls redactie kunnen we niet meer heen om kunstmatige intelligentie (AI), maar hoe zit dat in de bouwwereld?…
Superslimme energie interface motiveert gebruiker
5 feb om 07:30 uurEqui is Latijns voor ‘gelijk’. Wie deze productnaam googlet, komt terecht bij een bouwstofzuiger. Als je verder…
Top-10 innovaties die het gaan maken in 2024
1 feb om 11:30 uurAls transitiemaker bij Squarewise en innovatiecoach bij TKI Urban Energy is Niels Rood dagelijks met innovaties…
Reactie toevoegen