Nieuws

Kwart automobilisten overweegt hybride of elektrisch rijden

De populariteit voor hybride of elektrisch rijden stijgt. Eén op de vier automobilisten overweegt bij de aanschaf van een nieuwe auto te kiezen voor een hybride of elektrische auto. Dit is een stijging van maar liefst 33% ten opzichte van 2012, zo komt naar voren uit de nieuwe editie van Het Nationale Automobilisten Onderzoek dat afgelopen maand in opdracht van Allsecur autoverzekeringen en verkeerszender Traffic Radio werd uitgevoerd.

Van de 759 ondervraagde automobilisten in het representatieve internetpanel van DVJ Insights rijdt momenteel 3% een hybride auto en 1% een elektrische auto.


Lagere kosten

De redenen voor de gemaakte overstap naar een elektrische of hybride auto zijn verdeeld. De meeste ondervraagden (69%) geven aan dat lagere kosten de voornaamste reden is. Eén op de vijf (20%) geeft aan dit vanwege het milieu gedaan te hebben en bijna één op de tien (9%) geeft aan dat hij ‘gedwongen’ werd door zijn werkgever. Opvallend is dat in het onderzoek uit 2012 nog 43% van de ondervraagden aangaf dit vanwege het milieu te doen. Het goedkoper kunnen rijden lijkt momenteel de meest belangrijke factor voor de keuze van elektrisch of hybride rijden. 


Milieu overweging

Wanneer gekeken wordt naar de mensen die overwegen in de toekomst over te stappen naar een elektrische of hybride auto geeft drie kwart (75%) aan dit te overwegen voor het milieu, dit is evenals in 2012 de belangrijkste factor om het te overwegen. De helft (50%) geeft aan het te overwegen omdat het goedkoper is en 45% overweegt dit vanwege de duurzaamheid.

De automobilisten die het niet overwegen geven als voornaamste reden aan dat ze de aanschaf van een dergelijke auto te duur vinden, namelijk 59%. Het vertrouwen in het aantal oplaadpunten is ten opzichte van 2012 gestegen (34% tegen 25%). Een andere belangrijke reden om het niet te overwegen is de actieradius die dergelijke auto’s hebben, bijna een kwart (24%) geeft aan dat dit een reden is om niet voor een elektrische of hybride auto te kiezen.


Het Nationale Automobilisten Onderzoek

Het Hilversumse mediabedrijf YPCA voert jaarlijks Het Nationale Automobilisten Onderzoek uit. In het onderzoek komen diverse thema’s aan bod. Centraal staan zaken als de fileproblematiek, tijdsbesteding in de auto, rijgedrag, verkeersinformatie en het gebruik van communicatie- en informatiediensten onderweg. 



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel