Nieuws

Gratis parkeren werkt nauwelijks

In de Trouw van 31 mei jl. staat een artikel over de effecten van parkeren op winkelgedrag. In het artikel wordt ook verwezen van het eerder gepubliceerde rapport van CROW-KpVV 'Vervoer naar Retail'. Een van de conclusies uit dit rapport is dat gratis parkeren nauwelijks bijdraagt aan winkelbezoek en -omzet. Op dezelfde dag kopt de Stentor dat Steenwijk betaald parkeren in de ban doet. De middenstand juicht.

Hardnekkig

Ondanks het onderzoek en de geleverde bewijzen dat gratis parkeren weinig effect heeft op de omzet en de bezoekersaantallen, blijft het gevoel leven dat het feit dat men moet betalen voor parkeren er toe bijdraagt dat consumenten niet meer naar het centrum komen. Een citaat uit de Stentor bevestigt deze gedachte: "We denken dat het een impuls zal zijn voor de lokale economie", aldus een ondernemer uit Steenwijk. 

Uit alle beschikbare onderzoeken en praktijkervaringen blijkt dat 'gratis' parkeren een dure maatregel is, die vrijwel niets bijdraagt aan winkelbezoek en –omzet. Andere maatregelen zijn goedkoper en hebben (veel) meer effect. Maatregelen die wel substantieel bijdragen aan een florerend winkelbestand zijn een hogere kwaliteit openbare ruimte, het zorgen voor een goede menging met horeca en publiekstrekkers en het regelmatig organiseren van evenementen in het winkelgebied.


Lees hier het artikel uit Trouw.


Factsheet Crow-KpVV

Om nogmaals te benadrukken dat gratis parkeren niet bestaat en een dure oplossing is, heeft het CROW-KpVV zojuist een factsheet uitgebracht. U kunt deze hier downloaden. 

 

gratis-parkeren-bestaat-niet.pdf
beschikbaar voor iedereen
Download



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel