Blog

De wereld verandert: pak je kans!

In de afgelopen maanden ontmoette ik twee parkeeroperators die worstelen met het mobiliteitsbeleid van een stad. In beide gevallen was het ‘probleem’ hetzelfde: hij had bewijs nodig (vanuit onderzoek en/of algemene literatuur) van het belang van de auto voor de stedelijke economie. Beide operators hadden te maken met een gemeente die net een nieuw mobiliteitsbeleid had gepresenteerd voor de stad dat als doel had het verminderen van autogebruik in de binnenstad en het stimuleren van duurzame mobiliteit. Beiden zagen het nieuwe beleid als een bedreiging voor hun business.

  Natuurlijk is hun reactie begrijpelijk. Ze hebben veel geld geïnvesteerd in parkeergarages in de stad en ze zien het duurzame mobiliteitsbeleid van de gemeente als een mogelijke bedreiging voor hun garages. Toch denk ik dat de reactie van de operators niet juist is en wel om twee redenen. 


Aantrekkelijke binnenstad

Ten eerste toont de reactie van de parkeeroperator een zeer korte-termijn-visie. Steden willen niet minder auto’s in de binnenstad om parkeergarages leeg te laten staan en/of parkeeroperators te pesten, maar om de stad aantrekkelijker maken! Als de binnenstad aantrekkelijker wordt, dan zullen er ook meer bezoekers naar de stad komen. Dit is dan ook goed voor een parkeeroperator, omdat altijd een deel van de bezoekers met de auto blijft komen, no matter what . Bovendien, op een paar kleine toeristische steden na, ken ik geen enkele stad die van plan is om alle auto’s uit de binnenstad te weren. Ze willen alleen iets minder auto’s. 


Ontken niet dat de wereld verandert

Ten tweede moeten parkeeroperators niet dezelfde fout maken als veel retail bedrijven in de laatste jaren hebben gedaan. En dat is het ontkennen dat de wereld aan het veranderen is! In de retail wereld zijn er een aantal externe schokken geweest (bijv. Internet, financiële crisis…) die het consumentgedrag totaal hebben veranderd. De bedrijven die de veranderingen hebben begrepen hebben overleefd en gaan succesvol verder, de andere gaan failliet. Pure theorie van Darwin! ‘Survival of the fittest’. Ook voor parkeeroperators geldt hetzelfde: er zijn een aantal externe schokken geweest (nieuwe trends in de maatschappij) en die moeten ze proberen te begrijpen en zich eraan aanpassen. Een van deze trends is dat steden minder auto’s in de binnenstad willen. Het heeft niks te maken met politiek (zowel linkse als rechtse partijen willen dit); het is gewoon een maatschappelijke trend die niet teruggedraaid kan worden, omdat de consument dat wil. Net als online shoppen. Het is een trend die geaccepteerd moet worden door parkeeroperators.


Pas je zelf aan

Daarom is mijn advies: beste parkeeroperator, blijf niet hangen in deze klaagzang en stop met het bestrijden van de duurzame ambities van steden. Het is namelijk een ‘niet te winnen strijd’. We hebben te maken met een onafwendbare trend. Pas jezelf aan de nieuwe situatie aan. Zeg een volgende keer tegen de gemeente: wat een fantastisch idee om minder auto in de binnenstad te hebben! Zullen we dit samen bereiken? Met zo’n positieve aanpak zal de gemeente zeker begrip hebben voor het feit dat jij miljoenen in de binnenstedelijke garages hebt geïnvesteerd en dit niet achteloos verloren laten gaan.


Praat mee op LinkedIn

Welke kansen ziet u voor de parkeerwereld nu meer gemeenten de auto's in het centrum weren? En welke hobbels moeten nog overwonnen worden?  Klik hier om naar de discussie op LInkedIn te gaan.  



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel