Blog

Column: 'De OV-piekbelaster st(r)oomt door'

Heerlijk, de zomervakantie en de mooie dagen zijn begonnen. En daarmee ook het evenementenseizoen; tal van plaatsen worden overstroomd door bezoekers die allemaal op hetzelfde moment op dezelfde plaats, hetzelfde evenement willen bijwonen.

Column: 'De OV-piekbelaster st(r)oomt door'

OV-knooppunten


In goede samenwerking met de betrokken partners creëert Grontmij in diverse steden haltes, stations en andere OV-knooppunten. Uitgangspunt hierbij is dat het station moet uitgroeien tot een OV-knooppunt dat het hele jaar forensen kan bedienen en ook geschikt is voor het verwerken van piekbelastingen bij evenementen.

Nijmeegse Vierdaagse


Zo ook tijdens de Nijmeegse Vierdaagse. De schoenen in het vet, de kuiten gesmeerd. Met zonnebrand, pet en regenkleding trotseren de lopers vanaf 16 juli weer vier dagen lang de elementen. Voor velen de ultieme test. Al spoedig volgt het laatste ontbijt, op weg naar de start voor de eerste lange dag. De strijd is begonnen. Maar het blijkt niet alleen een strijd tegen de elementen, want ‘hoe kom ik eigenlijk op de plek van vertrek?’ Met de auto naar de binnenstad van Nijmegen en daar dan ergens parkeren is geen optie. Trouwens, als loper heb je het milieu bovengemiddeld in het vaandel en dan past een fiets of OV-reis. Ik neem de trein!

Oversteken of omlopen


Vol verwachting en goede moed ga ik op weg naar ‘mijn’ station. Al snel stuit ik op de ringweg. Niet één maar twéé driebaanswegen scheiden mij van mijn eerste bestemming. Hoe kom ik daar? Hier oversteken met gevaar voor eigen leven? Bij gebrek aan ongelijkvloerse kruisingen in de buurt rest mij niets anders dan omlopen via een veilige zebra. Hoezo verwerken van piekbelastingen bij evenementen. Ben ik als eenvoudige loper van de Nijmeegse vierdaagse dan geen piekbelaster?!

Adoptie van een station

Planontwikkelaars van OV-knooppunten investeren doorgaans enorm veel in architectuur en visualisatie om van hun OV-knooppunten een lust voor het oog te maken. Maar hoe ik er als eenvoudige piekbelaster kom of mijn weg kan vervolgen? Aan de 'adoptie' van een station in zijn omgeving, de inbedding van een OV-knoop en het faciliteren van natuurlijke (loop)stromen wordt beduidend minder aandacht besteed. Dat gevoel krijg ik althans. En juist dat nu is de functie van een OV-knooppunt.

Natuurlijke inbedding


De natuurlijke inbedding in de omgeving is cruciaal voor het welslagen van het doel van een OV-knooppunt. Het project ‘OV-knooppunt’ of ‘de stationsomgeving’ houdt niet op bij de realisatie van het knooppunt of het station zelf. Weliswaar houdt de scopegrens op, maar de wereld niet! De knoop is pas succesvol als deze in natuurlijke symbiose met haar omgeving functioneert; als de loopstromen harmonieus overgaan in OV.

Loopstromen 


Hé, loopstromen en vierdaagse, grappig. Ik stap door, vastberaden mijn trein te halen. Op het centraal station baan ik mij een weg naar de start tussen een slordige 42.000 enthousiaste medestappers. Dit is gelukt, de weg is nog lang, maar wij piekbelasters st(r)omen door.

Auteur: Robin de Rooy - Projectleider multidisciplinaire (Rail)projecten Grontmij

 



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel