Blog

Parkeermeneer: Betalen per minuut

Weinig is lekkerder dan een verse boterham met geroosterde kip, sla en guacamole. Of een geroosterd sneetje vers wit brood met een goeie pata negra. Dagelijks verdwijnen er acht sneeën in mijn buik. Helaas gooi ik dagelijks een derde van mijn sneeën weg. Als ik de sneetjes per stuk zou kunnen kopen zou ik minder hoeven weggooien en eenderde minder hoeven te betalen. Ik heb de kwestie aan mijn bakker voorgelegd.

Vorige week kwam hij met een oplossing. “Parkeermeneer” zei hij. “Ik ga geen halve broden meer verkopen maar eenderde brood. Er zijn meer mensen die sneetjes weggooien.” “Dat is mooi” zei ik. “Dan hoef ik ook minder te betalen.” “Sorry” antwoordde de bakker. “Duurzaam ondernemen is mooi, maar het moet niet ten koste gaan van mijn omzet. Je betaalt nu voor een derde brood hetzelfde als vorige week voor een halfje. En per saldo maakt het toch niets uit voor je. Je blijft gewoon hetzelfde bedrag betalen voor je acht sneetjes. Alleen ben je nu duurzaam bezig.”


In het jaarlijkse parkeeronderzoek van Detailhandel Nederland is betalen per minuut een van de speerpunten. Betalen per minuut doet recht aan het gebruik. Men betaalt niet meer dan dat men parkeert. Het verandert echter ook de businesscase van de garage. In de exploitatie is de (gewenste) omzet leidend. Daar waar eerst geld werd verdiend met de overbetaling, is dit bedrag bij ‘betalen per minuut’ in het ‘minuuttarief’ ondergebracht. Het tarief is daarmee transparanter geworden.


Stel: In een garage geldt een tarief van € 2,00 per uur de gemiddelde parkeerduur is 50 minuten. De omzet per dag is € 2.000. De exploitant besluit om betalen per minuut in te voeren. Om een omzet van € 2.000 te bereiken moet hij een tarief van € 0,04 per minuut rekenen. De gemiddelde parkeerder betaalt dan € 2,00. Het uurtarief bedraagt dan € 2,40 per uur. Per uur bezien lijkt het een tariefsverhoging van 20%. In realiteit verandert er voor de gebruiker niets.


Parkeermeneer hoopt dat Detailhandel Nederland zijn pijlen dit jaar ergens anders op richt, zoals een overheid die een potje van de parkeerregelgeving maakt. Daarover de volgende keer meer. ( Lees hier de volgende Parkeermeneer over parkeerregelgeving) 


Wie is de parkeermeneer?

Wie is de parkeermeneer? Misschien bent u het wel. Ook een bijdrage leveren? Wilt u meer weten? Stuur een mail naar: erna@acquirepublishing.nl . Publicatie vindt in overleg plaats waarbij anonimiteit gegarandeerd is.


Dit artikel is eerder verschenen in Parkeer24 editie 5, 2015

 

 

 

 



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel