Blog

Smart = Safe!

Wat leven we toch in een geweldig land. We maken van elke nood een deugd. Zo ook met Smart Mobility. Files? Dichtslibbende steden? Slecht weer of parkeerproblemen? Allemaal geen probleem dankzij… Slimme Mobiliteit! Gebrek aan geld zegt u? Ook dat is geen probleem, maar juist een kans voor innovatie. Kijk maar naar wat Intertraffic 2014 te bieden heeft.

Het mooie is: ik geloof dat het nog kan kloppen ook. Zo zijn er kansen voor efficiënter wegverkeer doordat mobiliteit beter kan worden gespreid. En dat kan het ook veiliger maken. Opstoppingen leiden immers vaak tot aanrijdingen. Of erger. Datzelfde geldt voor het eindeloos zoeken naar een parkeerplaatsje. Een slim, connected navigatiesysteem kan bijdragen aan minder rondrijdende ergernis, minder vervuiling en minder risico’s. En dat is dus drie keer winst.

Beter geïnformeerd is beter beslissen

Wie beter geïnformeerd op weg gaat kan betere beslissingen nemen. Ga ik met de auto, of is het te druk/glad/duur? Of denk aan een head-up display dat u informeert over een aangepaste maximumsnelheid. Of over wegwerkzaamheden nog voordat u ze zelf ziet. De mogelijkheden van geavanceerde veiligheidssystemen in de auto zijn sowieso legio.

Slimme mobiliteit kan dus bijdragen aan veiligheid maar veilige mobiliteit is altijd slim. Een goede transitie naar intelligente netwerksystemen, op langere termijn zelfs met zelfstandig rijdende voertuigen, dáár gaat het om. SWOV speelt graag een actieve rol bij het zorgen voor de juiste randvoorwaarden. Zo zijn we betrokken bij DAVI en trekken we UDRIVE: een groot Europees naturalistic driving onderzoek naar (aanpassings)gedrag van bestuurders.

Pientere wegen

Bij dit alles geldt trouwens: hoe meer we rekenen op technische systemen, hoe veiliger die systemen moeten zijn. Anno 2030 rijden we bijna allemaal in slimme auto’s op pientere en intelligent gemanagede wegen. Ik geloof niet dat we dan nog 650 verkeersdoden per jaar zullen accepteren. Eerder nul. En dat laatste is misschien nog wel de belangrijkste kans voor verkeersveiligheid. 

Peter van der Knaap - Directeur SWOV



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel