Blog

'Niet iedere parkeerlocatie wordt een volwaardige hub'

Leden van Het Parkeerpanel reageren ieder magazine op een vraagstelling. De vraag voor het komende magazine is: Wanneer is een mobiliteitshub succesvol te noemen? Marc Moonen van Kwirkey geeft zijn reactie.

Een mobiliteitshub is geslaagd als de reiziger een rimpelloze reiservaring heeft. Het is een compleet plaatje van een goede app, waarin reizen kunnen worden geboekt en vormen van deelmobiliteit kunnen worden gereserveerd, waarbij ‘gemak’ het sleutelwoord is.

De reiziger maakt de keuze voor verschillende vervoerwijzen op basis van reistijd, prijs, beschikbaarheid, verkeersdrukte en dus gemak. De hub kan worden gebruikt om je pakketje op te halen, je boodschappen worden gedaan en in je auto gezet, er zijn ruimtes voor meetings te boeken en je kunt er een lekkere kop koffie drinken.

De hubs zijn geen op zichzelf staande knooppunten. Niet iedere “traditionele” parkeerlocatie zal ooit een volwaardige hub worden. Of andersom geredeneerd: iedere huidige traditionele parkeerlocatie is al een hub, een overstappunt waar je overstapt van de ene vervoerwijze naar een andere. Wel ontbreken nu vaak de eerdergenoemde specifieke faciliteiten en services van een parkeerlocatie die de parkeerder nodig heeft, waarbij de faciliteiten per parkeerlocatie kunnen en zullen verschillen.

Zo moeten we het ook positioneren; net als bij hotels. Niet ieder hotel is een 5-sterren hotel, want daar is geen behoefte aan. Zo zal er ook behoefte blijven aan de parkeerlocatie die specifiek voor die ene functie dienst doet. Er is al een compleet netwerk van parkeerfaciliteiten, die voorzien in een bestaande (en toekomstige) behoefte. Daar is de categorie ‘hub’ nu al gewoon een onderdeel van. Hét verbindende platform waarmee de reiziger zijn volledige reis makkelijk kan plannen, is echter wel iets dat nu nog ontbreekt. En daar ligt nu juist de sleutel tot succes!



Dit artikel komt uit PARKEER24

Deel dit artikel