Blog

Zou dat nu niet anders kunnen?

Rico Andriesse, Adviseur verkeer en ruimte, Goudappel Coffeng

Een mens vraagt zich wel eens af: zou dat nu niet anders kunnen? Vaak komt zo'n idee voort uit naïviteit. Dan weet ik  niet precies hoe het zit, en dus verbaas  ik me over de omslachtigheid of ogenschijnlijke onlogica van, noem eens wat, het terugbellen van een gemiste oproep op mijn telefoon. Op verkeersgebied zou deze naïviteit me minder parten mogen spelen, maar toch vraag ik me ook daar vaak af: zou het nu niet anders kunnen. Een greep uit dingen die me oprecht verbazen.

Inparkeren bij een evenement
Bij een evenement zijn in het weiland parkeerplaatsen aangelegd. Verkeersregelaars geleiden iedereen keurig naar de volgende rij met een vrije plek en vullen zo het hele terrein. Zo wordt het parkeerterrein in no time gevuld. Maar gaat dat nu handig en efficiënt? Nee. Doordat telkens één rij wordt gevuld, kom je altijd te staan naast een bestuurder die net aan het inparkeren is of naast een gezelschap dat net uitstapt. Gevolg: een enorme afstand tussen de geparkeerde auto’s en alsnog op elkaar wachten. Als de regelaars bestuurders nu zouden spreiden over de beschikbare rijen, dan kan het vullen veel sneller en compacter gebeuren.  Toch?

De tram vertrekt
Utrecht Centraal. De sneltram naar Nieuwegein vertrekt. Tenminste, de tram rijdt tien meter en stopt dan weer voor het verkeerslicht. Laatkomers proberen alsnog in te stappen, maar tevergeefs: de deuren zijn en blijven gesloten. Je zou denken: zolang de tram nog even blijft stilstaan, kunnen de passagiers best instappen. Maar de bestuurder van de tram kan of wil of mag de deuren niet openen. Met een extra lichtje bij de verkeersregeling, u kunt over tien seconden wegrijden, zou dit mijns inziens worden opgelost. In Rotterdam bestaat dit al bij het Hofplein. Het kan dus inderdaad anders, nu nog even doen.

Afstrepen van de rechterrijstrook
Op het autosnelwegnet wordt soms de rechterrijstrook ter hoogte van een toerit afgekruist. Daarmee krijgt het invoegend verkeer de ruimte om soepel in te voegen. Dit afkruisen geldt voor iedereen: dus ook voor vrachtverkeer dat dan eerst naar links moet en na de invoeging weer naar rechts. Dat moet toch handiger kunnen. Bijvoorbeeld door de rechtstrook ter hoogte van de toerit uitsluitend open te stellen voor vrachtverkeer. Wel voldoende hiaten om in te voegen, geen ongewenste rijstrookwisselingen.  Simpel en maar een beetje anders, goed idee?

Niet-voorrangspleintjes
U kent ze inmiddels vast. De voorrangspleintjes op kruispunten. Voortgekomen uit langzaam rijden gaat sneller, veroveren voorrangspleintjes langzaam Nederland. Met een combinatie van een matige snelheid en een vlotte doorstroom, zijn ze een mooie tussenweg tussen een voorrangskruispunt en een rotonde. De naam voorrangspleintje zegt het al: op een voorrangspleintje is de voorrang geregeld. Maar is dat een harde voorwaarde? Ik denk dat de kenmerken van een voorrangspleintje ook nuttig zouden kunnen zijn op een gelijkwaardig kruispunt. Ga maar na. Een uitbuiging voor het kruispunt tempert de snelheid en verhoogt het attentieniveau. Een opstelmogelijkheid in de middenberm zorgt ervoor dat de oversteek in twee keer kan. Daarmee voorkom je de grote capaciteitsbeperker van gelijkwaardig kruispunten: drie of vier bestuuders die elk aan iemand voorrang moeten verlenen en dus op elkaar staan te wachten. Natuurlijk is de markt voor een niet-voorrangspleintje beperkt. Maar op de drukkere erftoegangswegen kan het best een oplossing zijn.  Zo kan het dus toch wel anders. Doe er uw voordeel mee!

Mijn ideeën zijn vast wel eens eerder bedacht. Toch zijn ze nog zeker geen gemeengoed. Is het mijn verkeerskundige naïviteit of vragen we ons gewoon te weinig af:  zou dat nu niet anders kunnen?



Dit artikel komt uit Verkeerskunde

Deel dit artikel