Blog

Files en rijgedrag

Ton Braam, werkzaam bij de gemeente Leidschendam-Voorburg

Files hebben meer dan één oorzaak en daarmee zijn er ook meer maatregelen om ze te beperken  (pogingen om ze helemaal  op te lossen hebben we maar opgegeven).  In de discussie over de maatregelen vind ik een maatregel wat onderbelicht en dat is de rijstijl van de automobilist. 

 

Op de snelweg zie ik veel automobilisten zo snel mogelijk rijden en daartoe regelmatig van rijstrook wisselen. Bij een vrije verkeersafwikkeling (niveau A uit de 'Higway Capacity Manual' voor de ouderen onder ons) is dit geen probleem, maar dit niveau is eerder uitzondering dan regel. Vaak zijn ze dan nog eerder bij de staart van een file en heeft het snel rijden niets opgeleverd. 

Door het aanleren van een andere rijstijl moet al op korte termijn een bijdrage geleverd kunnen worden aan het beperken of zelfs voorkomen van een file. Een rijstijl die niet is gericht op het individueel belang van een minimale reistijd maar op het belang van het – met zijn allen – tegengaan van een mogelijke file. Dit betekent dat de automobilist tijdig gas terugneemt en waar mogelijk weer wat sneller rijdt. Andere elementen zijn het goed leren 'ritsen' (moet kunnen zonder tot stilstand te komen) en minder van rijstrook te wisselen ( 'keep your lane' principe).  Deze rijstijl zou in de rijopleiding opgenomen kunnen worden en in nascholing. 

Rijkswaterstaat probeert de automobilist te helpen door het inschakelen van matrixborden, maar de file is dan vaak al bijna een feit. Dit moet beter kunnen door al eerder de automobilist tot een lagere snelheid te verleiden. Als de automobilist ervaart dat dit helpt, zal hij er eerder gehoor aan geven. Mijn inziens een experiment waardig!



Dit artikel komt uit Verkeerskunde

Deel dit artikel