Blog

Drie voordelen van crowdfunding voor speelplekken

Steeds vaker maken buurtbewoners, speeltuinen en kinderboerderijen gebruik van crowdfunding om een speelplek of -toestel te financieren. Zo zamelt Stadsboerderij Landzigt in Den Haag geld in voor een ‘superstoere houten tractor met glijbaan’ en heeft bouwspeeltuin De Kameleon in Utrecht €3000 nodig voor een nieuw voetbalveldje. Maar hoe werkt crowdfunding precies? En waarom zou je juist via crowdfunding een nieuw speeltoestel realiseren?

Hoe werkt het?

Bij crowdfunding financier je een concreet en aansprekend project doordat een grote groep mensen een relatief klein bedrag (online) inlegt. Bij crowdfunding is het belangrijk dat een initiatiefnemer actief campagne voert om bij buurtbewoners, vrienden, familie en lokale ondernemers geld in te zamelen. Daarbij helpt het om leuke acties te organiseren, zoals het bakken van pannenkoeken op de kinderboerderij, en om een originele tegenprestatie aan de donateurs te geven. Op de campagnepagina’s van de projecten op www.voorjebuurt.nl kun je zien hoeveel geld er al is opgehaald en hoeveel dagen de campagne nog loopt. Wordt het doel niet op tijd gehaald? Dan gaat het geld weer terug naar de donateurs.


Crowdfunding is een leuke maar ook tijdrovende manier om geld in te zamelen. Maar crowdfunding heeft veel meer voordelen dan alleen het ophalen van geld. Ik noem er drie:

  1. De hele buurt voelt zich actief betrokken bij de speelplek.  Iedereen die meebetaalt aan een nieuw speeltoestel of meehelpt bij de campagne voelt zich ook een beetje mede-eigenaar. Dat zorgt vaak ook voor een gedeeld verantwoordelijkheidsgevoel. Ruimt de buurman zijn afval niet op? Of gaat een van de kinderen niet goed om met het speeltoestel? Dan zeg je er wat van. 
  2. Je vergroot het bereik en de bekendheid van de speelplek. Een crowdfundingcampagne zorgt ook voor een grotere bekendheid van een speeltuin. Dat kan er voor zorgen dat ook kinderen die verder weg wonen langs komen om op dat bijzondere klimtoestel te spelen. 
  3. Crowdfunding maakt zichtbaar of er draagvlak is. Hebben 100 huishoudens een bijdrage gedaan aan een nieuwe speelplek in de buurt? Dan laat je zien dat er draagvlak is en dat mensen ook zitten te wachten op die touwbrug. Voor een gemeente kan een succesvolle crowdfundingcampagne een goede reden zijn om ook bij te dragen. 


Maar, deze voordelen betekenen niet dat crowdfunding gemeentelijke financiering voor speelplekken helemaal kan vervangen. Het bedrag dat je op kunt halen is beperkt, en bovendien is het niet in elke buurt even makkelijk om veel geld op te halen. Bovendien kun je voor een leuke nieuwe schommel veel makkelijker geld inzamelen dan voor het onderhoud er van. Crowdfunding is dus een kansrijk instrument voor de financiering van speelplekken, maar vraagt nog steeds om een actieve rol van de gemeente. Dat kan bijvoorbeeld door een budget te reserveren waarmee een gecrowdfunde speeltuin onderhouden kan worden. Of door budget dat beschikbaar is voor speeltuinen gedeeltelijk te koppelen aan crowdfunding door bijvoorbeeld het opgehaalde geld te verdubbelen. Zo kunnen met de zelfde pot geld meer speelplekken gerealiseerd worden.


Wil je meer weten over crowdfunding voor speelplekken? Neem dan contact op met Aster van Tilburg van Voor je Buurt via Aster@voorjebuurt.nl. Kijk voor meer informatie over het starten van een crowdfundingcampage op academie.voorjebuurt.nl.


Klik op de links voor meer informatie over de projecten van Stadsboerderij Landzigt in Den Haag en bouwspeeltuin De Kameleonin Utrecht.


In BuitenSpelen #2 van 2015 leest u een uitgebreid artikel over crowdfunding van Mark Verhijde. Hij interviewde Aster van Tilburg over dit onderwerp. Ook BuitenSpelen ontvangen? Word dan nu lid.



Dit artikel komt uit BuitenSpelen

Deel dit artikel