Blog

Parkeren: auto pesten of stuurmiddel?

Parkeren in stadscentra is duur. Zo duur dat het voelt als de melkkoe van de gemeente. En het lijkt alsof een integrale visie ontbreekt. Overal een andere 'gebruiksaanwijzing'. Het kost je zomaar 20 minuten om in de gaten te krijgen hoe een nog onbekende P+R 'werkt'. Exclusief een internetstudie de avond voorafgaand aan de bedachte slimme en duurzame reis.

Foutje betaal je zelf

En garantie tot de deur? Een foutje betaal je zelf, uiteraard. (Of je rijdt kort achter je voorganger gratis de garage uit.) Ook reisplanners en navigatiesystemen helpen het parkeren niet te vergemakkelijken. Ondanks de mogelijkheden die app's tegenwoordig bieden. Het credo lijkt: 'het is toch helemaal duidelijk (als je weet hoe het werkt)'.

Het kan anders

Auto pesten dus? Het kan ook anders. Betere bereikbaarheid en duurzamere mobiliteit zijn de doelen. Parkeren het stuurmiddel. Door parkeren als onderdeel van de mobiliteitsketen te zien ga je vanzelf anders denken en kijken. De mobiliteitsketen is namelijk zo sterk als de zwakste knoop. Anders gezegd: een zwak knooppunt betekent niet parkeren, niet overstappen. Andersom: een sterke keten betekent meer ketenreizigers dus meer OV-reizigers en meer fietsers, minder centrum-parkeer-oppervlakte, het ontstopte centrum, etc. Dus duurzamere mobiliteit en betere bereikbaarheid.

En dat alleen maar door integraler over parkeren na te denken. Kosteneffectief zeg! 

Joep Dickhaut - Directeur Movinnio



Dit artikel komt uit

Deel dit artikel