Bedrijfsnieuws

Client Global Insights: Toenemende digitalisering

De toenemende digitale verwachtingen van klanten en burgers stimuleren investeringen in technologie. 40 procent van de leidinggevenden beschikt in 2017 over een organisatiebrede digitale strategie, ten opzichte van 12 procent in 2016.

Organisaties zijn op een kantelpunt aangekomen in hun digitale transformatie, waarbij executives met hun digitale strategie nu van planning naar uitvoering gaan. Dat blijkt uit de 2017 CGI Client Global Insights, die CGI over 2017 publiceerde. De digitale transformatie wordt voor bestuurders en IT-leiders steeds urgenter wordt om beter te kunnen voldoen aan de digitale verwachtingen van klanten en burgers. 


De 2017 CGI Client Global Insights bevat de resultaten van persoonlijke gesprekken met 1.300 bestuurders en IT-leiders uit tien sectoren en zeventien landen. Doel van die gesprekken is om die trends te achterhalen die van invloed zijn op organisaties en de gevolgen daarvan voor de bedrijfsvoering. De top drie bestaat uit de volgende trends:

  • Toegenomen urgentie om een digitale organisatie te worden om tegemoet te kunnen komen aan de toenemende verwachtingen van klanten – van 71 procent in 2016 naar 85 procent in 2017. De meeste leidinggevenden zijn hun klantcontactmomenten aan het digitaliseren en passen Analytics toe om hun klanten beter te leren kennen en de bedrijfsvoering te optimaliseren.
  • Grotere noodzaak om de organisatie te beveiligen tegen toenemende cyberrisico’s – van 62 procent (in 2016) naar 74 procent in 2017. Naarmate de noodzaak om te digitaliseren groter wordt, neemt ook het belang van informatiebeveiliging toe, waarbij ‘cyber’ wordt gezien als onderscheidende factor.
  • Aanhoudende focus op toenemende regeldruk – van 51 procent (in 2016) naar 62 procent in 2017. Leidinggevenden melden dat met name de regelgeving op het gebied van de bescherming van persoonsgegevens een grote tot zeer grote impact heeft op hun organisatie.

George D. Schindler, President and Chief Executive Officer CGI: “In de sectoren die wij bedienen, tonen de inzichten dit jaar dat leidinggevenden een duidelijke, steeds urgentere behoefte hebben om te transformeren om te kunnen voldoen aan de digitale verwachtingen van hun klanten en burgers. Naarmate de trends zich duidelijker aftekenden, gingen zij over van verkennende naar mobiliserende strategieën voor hun gehele organisatie. Inmiddels beschikt 40 procent over een organisatiebrede digitale strategie, ten opzichte van slechts 12 procent in 2016.”

 

Om de digitale versnelling van de executives kracht bij te zetten, is de rol van data centraal komen te staan: 80 procent van de klanten investeert in geavanceerde Analytics om hun bedrijf te optimaliseren en te laten groeien. Daarnaast zijn klanten in rap tempo aan het onderzoeken en experimenteren op het gebied van digitale technologieën, zoals automation en artificial intelligence (AI). En toch geeft 81 procent van de executives aan dat cultuur en talent – en het faciliteren van de digitale medewerker – de belangrijkste uitdagingen vormen bij het digitaal worden.

 

“Over het algeheel genomen neemt de snelheid en omvang van de veranderingen toe. Bestuurders en IT-leiders zijn momenteel aan het investeren om ‘datagedreven’ organisaties te worden en zo hun bestaande bedrijfsvoering te optimaliseren en tot nieuwe digitale businessmodellen, producten en diensten te komen. Ook zijn zij aan het experimenteren met verschillende organisatiemodellen om de hele organisatie wendbaarder te maken”, zegt Mike Keating, Aenior Vice-President van CGI Global Marketing & IP Strategy en tevens verantwoordelijk voor de CGI Client Global Insights. “De inzichten bestaan overigens uit meer dan alleen cijfers. Het is een weergave van de diepgaande gesprekken met onze klanten. Dit resulteert in praktische inzichten waarmee klanten hun strategie voor de toekomst een boost kunnen geven. Ook geeft het vorm aan de investeringen die we doen.”



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel