Bedrijfsnieuws

Setga gaat 42.000 ledbinnenwerken leveren aan gemeente Amsterdam

Eind 2019 heeft de gemeente Amsterdam een Europese Aanbesteding uitgeschreven voor het leveren van retrofit oplossingen voor de verlichting in de stad. De Spaanse leverancier van ledverlichting voor de openbare ruimte Setga heeft samen met haar Nederlandse vertegenwoordiging Modernista de economisch meest voordelige inschrijving gedaan en zal de komende twee jaar ruim één derde van de stad Amsterdam voorzien van ledverlichting.

Op basis van de scenarioberekening ledtransitie openbare verlichting van adviesbureau Tauw, waarbij rekening is gehouden met de Total Cost of Ownership (TCO), de maatschappelijke kosten en baten analyse (MKBA) en de CO2-reductie, is de gemeente Amsterdam tot de conclusie gekomen dat het plaatsen van retrofit oplossingen in de bestaande armaturen de meeste maatschappelijke waarde oplevert.

Door de armaturen te voorzien van een nieuw ledbinnenwerk krijgen de bestaande armaturen een tweede leven, hetgeen uitstekend past binnen het circulaire gedachtengoed en de wereldwijde noodzaak om spaarzaam om te gaan met grondstoffen. Voor Setga en Modernista is dit dé motivatie geweest om gevraagde retrofitoplossing te vertalen naar een modulair, breed toepasbaar ledbinnenwerk dat volledig uit Europese componenten is opgebouwd. 

De overeenkomst tussen de gemeente Amsterdam en Setga gaat in op 1 maart 2020 en heeft een looptijd van 2 jaar. In die periode zullen de 42.000 ledbinnenwerken geleverd en geïnstalleerd moeten worden. Het betreft de ledbinnenwerken voor onder andere de armaturen Arc, Aurora, Libra, Iris, Iridium en Friso Kramer. De installatie komt voor rekening van de bedrijven die verantwoordelijk zijn voor het beheer en onderhoud van de openbare verlichting in de stad. Dit is Speer Infra en een nog door de gemeente te selecteren installatiebedrijf.

Dit betreft de derde overeenkomst tussen de gemeente Amsterdam en armaturen leverancier Setga. Eerder won Setga de aanbestedingen voor de verlichting in het centrum van de stad (“de Rode Loper”) en voor de verlichting in de nieuwe(re) wijken van Amsterdam (Houthavens, Buiksloterham, IJburg).



Dit artikel komt uit Straatbeeld

Deel dit artikel