Fermacell wandplaten in studentenhuisvesting Ravel Residence in Amsterdam
Dit is uitzonderlijk, aangezien in unitbouw doorgaans tot slechts twee of drie lagen wordt gebouwd. Hoger bouwen brengt namelijk hogere eisen met zich mee, bijvoorbeeld op gebied van stabiliteit en brandveiligheid.
Geen externe staalconstructie
Bijzonder is dat voor de Ravel Residence geen externe staalconstructie nodig is: elke afzonderlijke unit vormt een op zichzelf staande constructie. Daarbij moet het studentencomplex van vijf bouwlagen niet 60 minuten, maar 90 minuten brandwerend zijn. De WBDBO (weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag) van een scheidingswand van de studentenwoningen moet 60 minuten zijn.
Dit wordt onder meer behaald dankzij de 12,5 millimeter dikke gipsvezel wandplaten van Fermacell die zijn toegepast bij de scheidingsconstructie. Jan Snel uit Montfoort zag bovendien in de technische kennis van Fermacell uit Wijchen een toegevoegde waarde. Jaap de Keizer, productontwikkelaar van Jan Snel: ‘Vanuit de expertise van Fermacell, ondersteund door berekeningen van adviesbureau Peutz, zijn we alle hindernissen voorbij gegaan waaronder de afwerking van de kolommen.’
Modulaire woningen
De studentenhuisvesting Ravel Residence is opgebouwd uit modulaire woningen. Deze worden niet –zoals gebruikelijk is– tot drie lagen, maar tot vijf bouwlagen opgestapeld. Dit brengt extra uitdagingen met zich mee op gebied van stabiliteit en brandveiligheid. Bij dergelijke hoge unitbouw zijn doorgaans externe staalconstructies nodig om voor extra stevigheid te zorgen. Bijzonder in dit project is dat elke unit een op zichzelf staande constructie vormt. Daarnaast stelt het Bouwbesluit dat de hoofddraagconstructie van het studentencomplex 90 minuten brandwerend moet zijn. De scheidingswand van de woningen moet een WBDBO (weerstand tegen branddoorslag en brandoverslag) hebben van 60 minuten. Dit wordt behaald dankzij de wandconstructie die is opgebouwd met Fermacell gipsvezel wandplaten van 12,5 millimeter dik. Deze platen zijn geclassificeerd als ‘niet brandbaar’ en vallen binnen brandklasse A2-s1d0. Het gips in de wandplaten zorgt in geval van brand voor koeling van de constructieopbouw. Tussen de wandplaten bevinden zich houten regels, opgevuld met steenwol, met in het midden een spouw.
In het voortraject geadviseerd
Fermacell heeft deze opbouw van de scheidingsconstructie in het voortraject geadviseerd. De berekeningen en rapportages zijn door onafhankelijk adviesbureau Peutz onderzocht en bevestigd. ‘De technische expertise was voor ons een reden om met Fermacell in zee te gaan,’ aldus Jaap de Keizer van Jan Snel. ‘Ook wat betreft de brandveiligheid van de hoofddraagconstructie heeft Fermacell advies gegeven, bijvoorbeeld over hoe de hoek bij kolommen afgewerkt en afgedicht moest worden.’
Het studentencomplex staat aan de Antonio Vivaldistraat in Amsterdam langs de A10. Om het geluid van de verkeersdrukte te verzachten, is voor de betreffende zijde een ‘dove gevel’ ontworpen. Aan de binnenzijde zijn bovendien drie lagen Fermacell gipsvezel wandplaten toegepast om extra massa te creëren om bij te dragen aan een hogere geluidisolatie.
De Ravel Residence is ontworpen door van den Oever∙Zaaijer & Partners, wordt geëxploiteerd door Student Experience en gebouwd door Jan Snel uit Montfoort. Het studentencomplex bestaat uit de 800 modulaire woningen, een horecagelegenheid, studiezaal en op het dak komt een basketbalveld en ruimte voor city farming. Momenteel worden wekelijks 25 woningen in Montfoort gebouwd. Gelijktijdig wordt in Amsterdam Ravel Residence afgebouwd. De Ravel Residence wordt begin 2015 opgeleverd.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Primeur voor online tool die potentie biodiversiteit toont
17 mei om 17:00 uurEen gezonde biodiversiteit doet heel veel voor de mens. Tot nu toe wordt veelal de huidige biodiversiteit van…
Bouwen voor een groene toekomst: horizon verleggen naar 2060
15 mei om 11:00 uurIn een deze week gepubliceerde studie concludeert het Economisch Instituut voor de Bouw (EIB) dat de…
Hoe welkom is auto nog bij verdichting van steden?
14 mei om 11:00 uurSteden verdichten betekent ook oplossingen zoeken voor geparkeerde auto's. Met daarbij vaak de wens om de auto…
Tuinstad oplossing voor vervuilde stad en woonproblemen?
10 mei om 14:03 uurEen eeuw geleden vroegen Floor Wibaut en Hendrik Berlage zich tijdens een conferentie af hoe je een stad mooier…
De vijf beste initiatieven om fietsen een boost te geven
1 mei om 07:30 uurVan lokale initiatieven om vervoersarmoede bij kinderen tegen te gaan tot een routekeuze van fietsers die niet…
Kleiner wonen in de toekomstbestendige wijk?
30 apr om 09:30 uurHoe kunnen we de grote woningbouwopgave het beste invullen als ‘bodem en water’ worden meegenomen in de…
Is er voor iedereen genoeg ruimte in de verdichte stad?
25 apr om 07:30 uurNederlandse steden worden verdicht om de woningnood snel en adequaat te kunnen aanpakken. Dat proces wringt met…
Rijk, provincies & gemeenten hernemen regie volkshuisvesting
24 apr om 08:31 uurHet wetsvoorstel Versterking regie volkshuisvesting zorgt ervoor dat overheden weer kunnen sturen op hoeveel,…
Reactie toevoegen