Artikel

Merendeel kunstwerken Buitenring gereed

In Zuid-Limburg vordert de aanleg van de Buitenring gestaag. Inmiddels is ruim de helft van het tracé in gebruik. Ipv Delft ontwierp alle geluidsschermen en 35 bruggen op en over de 26 kilometer lange nieuwe autoweg. Een groot deel hiervan is al gerealiseerd.

De Buitenring Parkstad Limburg (BPL) kent een grote verscheidenheid aan kunstwerken: viaducten, bruggen, tunnels, spoorkruisingen en ecoducten. Ipv Delft ontwierp ze binnen het kader van het provinciaal inpassingsplan en het landschapsontwerp van H+N+S landschapsarchitecten. Belangrijkste uitgangspunt: de nieuwe rondweg moet zichtbaar deel uitmaken van het Limburgse landschap. Ipv Delft vertaalde die eis naar groene, glooiende taluds langs de route en als contrast juist heel stoere, betonnen kunstwerken die de Buitenring kruisen.

 

De kunstwerken zijn ingedeeld in een aantal vormfamilies: knopen, kruisingen, beekdalkruisingen en doorboringen. Elk van deze vormfamilies heeft haar eigen kenmerken, maar past ook binnen de overkoepelende identiteit van de Buitenring. Hoofdelement van deze identiteit is een strakke, robuuste randligger die niet verjongt maar de gehele constructiehoogte laat zien. De steunpunten liggen iets terug ten opzichte van de randliggers, zodat de horizontale lijnen dominant zijn. Schaduwgroeven in de randelementen zorgen voor een beeld dat subtiel verandert met de stand van de zon. De taluds langs de autoweg zijn ter hoogte van de kunstwerken bekleed met schanskorven vol lichtbruine breuksteen.

Startpunt

Naast bovengenoemde vier typen kunstwerken, is een aantal specials ontworpen voor locaties die qua functie en karakter sterk afwijken van de rest en daarom een specifieke aanpak vereisten. Zo ontwierp ipv Delft voor het spoor van het Miljoenenlijntje bij Kerkrade een spoorbrug, ecoduct en voetgangersbrug ineen. Dit kunstwerk heeft een hekwerk van geperforeerde staalplaat dat aan de ene zijde lokale flora en fauna uitbeeldt en aan de andere zijde spoor en mijnbouw. Door geïntegreerde ledverlichting zijn deze beeltenissen straks ook ’s avonds zichtbaar. Andere specials zijn onder meer het startpunt van de BPL bij knooppunt Nuth en de kruising van de Geleenbeek, beide nog in aanbouw.

 

De speciaal voor de Buitenring ontworpen geluidsschermen bestaan uit een stalen frame met daartussen glazen en betonnen panelen voorzien van een streeppatroon. Bij Brunssum is het glazen geluidsscherm toegepast als luifel, op andere locaties doet het dienst als stikstof- of stoomscherm.

 

De autoweg zal de bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio flink verbeteren. Ruim 13 kilometer is inmiddels in gebruik, de Buitenring als geheel gaat eind augustus 2019 open.



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel