Artikel

We durven er niet over te praten

Pak eens een willekeurig gemeentelijk mobiliteitsplan erbij. Neem de inhoudsopgave en ga op zoek naar ‘de voetganger’. De problemen, de wensen, de kansen, de ambitie, de analyse, de aanpak en de maatregelen. Ik ben er bijna zeker van dat je het boekwerk zo ter zijde kan schuiven, omdat er niet veel te vinden zal zijn.

Door Johan Diepens, directeur Mobycon

Om

De oorzaak? Komt het door historische ontwikkelenen of door onze cultuur? De Nederlander pakt nu eenmaal voor een serieuze afstand de fiet, en we lopen wel graag maar dan wel door een winkelstraat of door een mooi aangelegd groen gebied. 10 jaar geleden begreep ik buitenlandse bezoekers niet die ons vertelden dat zij veel van ons konden leren over de fiets, maar wij van hen als het ging om de voetganger. Maar inmiddels ben ik wel om. Wij hebben de voetganger verwaarloosd, beschouwen het lopen als iets wat toch wel zal gebeuren en altijd maar een kort stukje is. Die voetganger die redt zich wel!

Profiel

In onze overvolle steden met fietsers, scooters, auto’s, bussen en vrachtauto’s, snakken we naar een slimmer, gezonder, duurzamer en efficiënter gebruik van onze openbare ruimten. In die overvolle steden is de voetganger het kind van de rekening. Er is geen ruimte meer door het stallen van fietsen en auto’s. Onze steden zien nu ook langzaam de voordelen in als we onze mobilisten zo ver kunnen krijgen dat we ook afstanden tot twee kilometer lopend overbruggen. Daarmee kunnen we de fiets en auto laten staan en creëren we meer ruimte.

 

We hebben behoefte aan kennis over hoe een netwerk voor voetgangers te ontwikkelen, hoe veilige en goede kruisingen met het overig verkeer te kunnen ontwerpen. Het profiel van de voetganger, toegankelijkheid voor jong en oud, wayfinding en nog veel meer. Maar ook in deze tijden van MaaS: hoe kunnen alle mobilisten hun zelfstandigheid en zelfredzaamheid behouden.

Aandurven

Ik hoop dat het event Walk21 ons Nederlanders even van de fiets laat stappen en dat we het aandurven om openlijk over ‘lopen’ te praten. Zodat de voetganger de welverdiende plek krijgt in onze komende mobiliteitsplannen!

Walk21

Van 7 tot 10 oktober is in Rotterdam de twintigste editie Walk21, het grootste internationale voetgangerscongres. 
Komt u ook?
Bezoek de website voor meer informatie en om u aan te melden.

 

Dit artikel verschijnt in Verkeer in Beeld 4, september 2019.




Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel