Artikel

De Hollandse Brug: een standaard beweegbare brug

Wie een beweegbare brug wil, moet doorgaans veel tijd en geld investeren. Met name de voorbereidingsfase is uitgebreid en de engineering is een stuk ingewikkelder dan bij een vaste brug. Dat moet slimmer kunnen, dachten de ontwerpers van ipv Delft. Het bureau ontwikkelde een standaard beweegbare brug. Het systeem wordt ‘de Hollandse Brug’ genoemd.

Een beweegbare brug vereist uitgebreide, ingewikkelde bestekken en aanbestedingsstukken en dat betekent dus veel werk voor de opdrachtgever. Bij elke nieuwe beweegbare brug wordt opnieuw het spreekwoordelijke wiel uitgevonden. Het aanbieden van een compleet, kant-en-klaar product zorgt ervoor dat het voorbereidingstraject voor de opdrachtgever een stuk eenvoudiger en sneller wordt. Tegelijkertijd wordt de uitvoeringsfase een stuk korter, mede doordat de engineering al is gedaan of voorbereid. Ook financieel is een standaard beweegbare brug daarom aantrekkelijk voor opdrachtgevers.

Afmetingen aanpassen in 3D-computermodel

Wil een opdrachtgever een nieuwe beweegbare brug, dan is het bij de standaard beweegbare brug nu simpel gezegd een kwestie van de afmetingen aanpassen in het 3D-computermodel en een vormgevingsvariant kiezen. Daarna kan het project van start gaan.

Vormgeving

De basis van ‘de Hollandse Brug’, zoals het systeem genoemd is, bestaat uit een stalen ophaalbrug met stalen val. Als bewegingswerk is gekozen voor een tandheugel met elektromechanische aandrijving. Dit type bewegingswerk is degelijk, betrouwbaar, onderhoudsvriendelijk en betaalbaar. Er zijn meerdere vormgevingsvarianten van de brug ontwikkeld, elk met hetzelfde brugprincipe. De basisvariant, opgebouwd uit kokerprofielen, is modern maar terughoudend vormgegeven en past in diverse omgevingen. Daarnaast zijn er twee varianten met een meer uitgesproken vormgeving, waarvan er één is opgebouwd uit open H-profielen.

Doorvaarten tot 15 meter

De gestandaardiseerde beweegbare brug leent zich goed voor doorvaarten tot zo’n 15 meter. Met een maatwerk landhoofd of aanbrug is voor vrijwel iedere situatie een passende oplossing mogelijk. Zo is de wegindeling van de brug vrij te kiezen. Bij bredere bruggen worden de fiets- en/of voetpaden buiten de hameitorens om aangebracht.

 

Uiteraard voldoet de Hollandse Brug aan alle normen voor beweegbare bruggen, zoals de Eurocode en de (Voorschriften voor het Ontwerpen van Beweegbare Bruggen).

 

Meer informatie: Niels Degenkamp, 015 750 25 77 of Gerhard Nijenhuis, 015 750 25 72
www.ipvdelft.nl



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel