Artikel

Digitalisering in de bouw

Gevels uit de 3D-printer, met PV onder een zonnehoek die is afgestemd op de locatie van de gebruiker; volgens Hans Vermeulen van DUS Architects maakt de digitale techniek in de bouw de komende vijf jaar grote sprongen: 'Het digitale proces gaat naar personalisering en contextualisering.'

DUS Architects werkt momenteel aan de derde generatie 3D-printers, gebaseerd op robots. Onderwijl richtte het architectenbureau ook Aectual op, het digitale platform voor het naar de markt brengen van digitaal geproduceerde bouwproducten.

 

De derde industriële revolutie heeft de Nederlandse bouwpraktijk al lang en breed bereikt. Kijk alleen al naar de activiteiten van DUS Architects. Na het grachtenpand-uit-de-printer dat DUS lanceerde, samen met onder andere Henkel en Heijmans, ontwierp en bouwde het bureau onder meer de geprinte gevelpanelen met geïntegreerde zitbanken van het tijdelijke EU-entreegebouw op het Marineterrein in Amsterdam en het meubilair en een vloer uit de 3D-printer voor de nieuwe LOFT Flagship Store in het hippe Ginza in Tokyo. Ook Schiphol koos voor DUS-vloeren uit de 3D-printer; op de nationale luchthaven ligt 600 vierkante meter 3D geprinte high-end vloer. Samen met De Meeuw ontwikkelen DUS en Aectual een digitaal ontworpen en geproduceerde circulaire gevel uit recyclaat.

Aectual

De vloeren op Schiphol en in Tokyo, het meubilair voor het warenhuis in Japan: ze zijn digitaal geproduceerd door Aectual, het technologiebedrijf dat DUS eerder dit jaar oprichtte als platform waar digitale productontwikkeling gekoppeld wordt aan software- en hardwareontwikkeling. Hans Vermeulen, mede-oprichter van DUS: “Aectual is vooral een uitnodiging aan designers en maakbedrijven om op een hands-on manier de transitie te maken naar digitaal ontwerpen en dingen maken. Wij bouwen hiermee verder aan een internationaal eco-systeem van verschillende bedrijven en partijen uit diverse industrieën.”

 

3D-producten in de bouw zijn geen droom meer, stelt Vermeulen: “Wij laten met Aectual zien wat nú al mogelijk is en ontwikkelen het digitale bouwproduct als service, mondiaal. 3D-producten worden gekocht omdat ze slimmer, mooier en beter betaalbaar zijn – waarbij de digitale techniek wordt gebruikt als USP.”

'Doe mee of je ligt eraf'

Die techniek gaat de komende vijf jaar hele grote stappen zetten, aldus Vermeulen. Hij ziet de contouren ontstaan van de transitie naar een vraaggestuurde markt door middel van digitale bouwproducten: “De digitale productiecapaciteit neemt toe. In de VS zijn het laatste kwartaal van dit jaar 30 procent meer robots gekocht dan in het laatste kwartaal van vorig jaar. De digitale capaciteit groeit, vanuit de industrie. Mijn onderbuikgevoel zegt: 'Doe mee of je ligt eraf'.”

 

Lees het volledige interview in de nieuwe Innovatiecatalogus 2018, een co-productie van Stedebouw & Architectuur en b:ton. U kunt dit magazine downloaden in onze bibliotheek.

Auteur: Hans Fuchs

Deel dit artikel