Artikel

Schoolgebouw in de stijl van een Moors paleis

Het nieuwe schoolgebouw van het Avicenna college in Rotterdam is afgelopen vrijdag feestelijk geopend. Architectenbureau RoosRos heeft het pand uit de jaren vijftig gerenoveerd en uitgebreid tot een echt Rotterdams gebouw met verankering in de havenstad en ook met voelbare invloed van arabeske stijlelementen.

Het Avicenna college - voorgezet islamitisch onderwijs voor mavo, havo, vwo - was voorheen gehuisvest op twee verschillende locaties. Met het vrijkomen van het gebouw aan de Montessoriweg kon de wens - de school onder één dak - vervuld worden. Het schoolgebouw werd grondig gerenoveerd, getransformeerd en uitgebreid met een tweede gymzaal en enkele nieuwe onderwijsruimten.

Alhambra in jaren ‘50 architectuur

De kracht van het gebouw, dat is opgetrokken in typische jaren ‘50 baksteenarchitectuur, is de mate waarin het is afgestemd op de maat en schaal van de mens. De school is geen groot gebouw maar een kleinschalige school met een eigen verhaal. Het bestaande gebouw bleek uitermate geschikt voor het beoogde programma van eisen. De hoofdopzet van het gebouw heeft veel overeenkomsten met een Alhambra, een Moors paleis; de patio, de rondgang en de excentrische entree. Thema’s die een belangrijke rol spelen bij het ontwerp. Deze paralellen zijn in de renovatie behouden en versterkt.

 


Credit: René de Wit

Rotterdamse thuishaven

De rondgang op de begane grond heeft een duidelijke routing, ondersteund door 8-puntige sterren ter hoogte van de belangrijke plekken. Op de vloer van de aula staat een afbeelding van de Rotterdamse Maas. Foto’s van diverse Arabische landen decoreren het plafond. In het hele ontwerp zijn arabeske elementen gecombineerd met de bestaande architectuur zoals het schoonmetselwerk en originele plastieken. De debatruimte, met een levensechte foto van het plafond van de Sheikh Lotfollah moskee, kan gerust spectaculair genoemd worden. Dat geldt overigens ook voor de entree, waarin de originele trap behouden is.

 

Louvres met Andalusische en Ottomaanse patronen trekken de ingezette lijn in het interieur ook door naar het exterieur. Zij dragen bij aan de veiligheid rond de openingen in de gevel én functioneren als zonwering voor een prettig binnenklimaat. Overdag valt het daglicht door de patronen heen naar binnen, ’s avonds zorgt de verlichting voor een lichtspel aan de buitenzijde.

 


Credit: René de Wit

Deel dit artikel