Artikel

Verkeer veilig geleiden met wegmarkeringstape op A50

Op de A50 tussen Veghel en Oss is er geen openbare verlichting, behalve bij de toe- en afritten. Om het verkeer in deze situatie op een veilige manier te geleiden, heeft Rijkswaterstaat gezocht naar alternatieven die een optimale zichtbaarheid garanderen voor de weggebruikers. Uiteindelijk is gekozen voor het toepassen van wegmarkeringstape met keramische reflectieparels. Tijdens het groot onderhoud op dit traject, begin augustus, is de wegmarkering aangebracht.

De A50 tussen Veghel en Oss heeft een tracé dat rond enkele woonplaatsen loopt, waardoor ruime bochten aanwezig zijn. De weg is een vlakke betonweg met een tweelaags ZOAB erop. Omdat er op het traject geen openbare verlichting is, zocht Rijkswaterstaat in deze specifieke situatie naar alternatieven om het verkeer op een veilige manier te geleiden. “We hebben allerlei opties bekeken”, vertelt Ron van der Aa, senior adviseur techniek bij de afdeling Programma’s, Projecten Onderhoud van Rijkswaterstaat. “Zo hebben we naar wegdekreflectoren gekeken, maar deze geven schade aan het wegdek, zeker bij tweelaags ZOAB en wanneer met sneeuwschuivers moet worden gewerkt. Ook hebben we aan reflectoren aan de geleiderail gedacht, maar deze zitten te ver van de feitelijke rijbaan. Uiteindelijk leek het toepassen van een type II wegmarkering op de kantlijnen ons het beste alternatief.”  

 

Geluid

In 2014 heeft Rijkswaterstaat op een ander traject op de A50, namelijk tussen Eindhoven en Veghel, ook een type II wegmarkeringstape aangebracht. Toen is gekozen voor de Stamark A380ESD Wegmarkeringstape van technologiebedrijf 3M, die inmiddels ook is aangebracht op het traject tussen Veghel en Oss. Van der Aa: “De ervaringen met de toegepaste wegmarkerings- tape op het traject tussen Eindhoven en Veghel  zijn positief en andere gecertificeerde alternatieven  geven doorgaans meer geluid wanneer  er overheen wordt gereden. Op de A50 tussen  Veghel en Oss – een weg met het stille tweelaags  ZOAB, en op delen zelfs nog stillere tweelaags  ZOAB fijn – vonden wij een alternatief dat meer  geluid maakt geen goede optie. Dus hebben we  weer gekozen voor de wegmarkeringstape van 3M."


Geen droogtijd

Inmiddels is de wegmarkering aangebracht op de kantlijnen van het traject op de A50: van Veghel naar Oss over een lengte van tien kilometer en van Oss naar Veghel over een lengte van zeventien kilometer. Naast de kantlijnen is ook de blokmarkering bij de op- en afritten uitgevoerd in de A380-markering van 3M. Het aanbrengen van de nieuwe wegmarkering is onderdeel van het groot onderhoud aan de A50 tussen Veghel en Oss, dat Heijmans in opdracht van Rijkswaterstaat heeft uitgevoerd. Tussen 29 juli en 15 augustus 2016 werd ook het asfalt vervangen en zijn voegovergangen vernieuwd of gerenoveerd. Het aanbrengen van de wegmarkering heeft zo’n vijf dagen geduurd. “Dat neemt dus ongeveer net zoveel tijd in beslag als het aanbrengen van  reguliere wegmarkering”, vertelt Wim Oostveen,  Application Development Engineer voor de  afdeling Verkeersveiligheid bij 3M. “Het grote  voordeel is echter dat er geen droogtijd nodig is  na het aanbrengen van de markering, dus weggebruikers  kunnen er direct overheen rijden.”


Duurzaam en verkeersveilig

De verwachte levensduur van de wegmarkeringstape is gelijk aan die van het asfalt, tussen de zeven tot tien jaar, afhankelijk van de verkeersintensiteit. “En als het asfalt vervangen moet worden, moet de markering toch worden verwijderd”, vertelt Van der Aa. Volgens Van der Aa bevordert de tape de verkeersveiligheid: “De markering is in het donker beter zichtbaar dan de klassieke markering. De tape reflecteert het licht van de koplampen veel beter, vooral ook bij regen in het donker.” Oostveen legt uit dat dit onder meer komt door het gebruik van keramische reflectieparels in plaats van glasparels: “Keramiek is een veel harder product dan glas. Hierdoor behoudt de keramische parel zijn ronde vorm langer dan een glasparel, die na verloop van tijd wat afbrokkelt. Juist doordat de keramische parel zijn ronde vorm langer behoudt, functioneert hij langer en zal hij de hoge retroreflectiewaarde langer vasthouden. Ook worden de parels zo geproduceerd dat het licht door de parel vanuit de meest optimale positie wordt gereflecteerd.”

 

Ondersteuning

Rijkswaterstaat is tevreden met het eindresultaat en ook Heijmans kijkt terug op een succesvolle uitvoeringsperiode, ook al waren de weersomstandigheden tijdens het groot onderhoud een constante bron van zorg. “Voor diverse werkzaamheden, waaronder de markeringen, moest het wegdek voor honderd procent droog zijn”, vertelt Alfo van Schijndel, bedrijfsleider Wegspecialismen bij Heijmans. “Door de vele regenbuien werden we in de eerste week van de werkzaamheden geconfronteerd met veel tijdverlies. Om het wegdek snel droog te krijgen na de regenval, werd gebruik gemaakt van een innovatieve wegdekdroger, waardoor het werk vrij gemakkelijk kon worden opgepakt.” In totaal zijn zes markeerploegen actief geweest om alle belijningen aan te brengen. Van Schijndel: “Fijn hierbij was dat we continue ondersteund werden door een team van medewerkers van 3M, die de geleverde kwaliteit bewaakten.”

 

Ga voor meer informatie naar deze website>>



Dit artikel komt uit Verkeer in Beeld

Deel dit artikel