Artikel

Experts in folietoepassingen

Fleetshield begon ooit met folietoepassingen voor openbaar vervoer. Na een tijdje ontdekte het bedrijf dat de voordelen die daar golden – lagere total cost of ownership, kortere downtime en duurzamer wat betreft resources – ook van toepassing waren op gebouwen.

Jeroen van Son is algemeen directeur van Fleetshield. Van Son was in 2001 medeoprichter van het bedrijf. “De belangrijkste aanleiding was dat we in de markt een behoefte signaleerden binnen het openbaarvervoersegment om materieel – trein, metro, trams – een betere uitstraling te geven en om het te beschermen tegen graffiti. Inmiddels zijn er al vele treinen ingepakt met folie van Fleetshield, maar dat zie je als reiziger eigenlijk amper.” 


De folie die
werd gebruikt, moest aan een aantal specifieke eisen voldoen. Hij moest weerbestendig zijn om verkleuring te voorkomen. En mechanisch bestendig, zodat hij bijvoorbeeld bij het reinigen met wasborstels, met alkalische schoonmaakmiddelen en met gespecialiseerde schoonmaakmiddelen, intact zou blijven.

Gebouwen 

Rond 2012 besloot Fleetshield zich ook te gaan richten op gebouwen. Van Son: “Daar waren twee redenen voor. Ten eerste wilden we onze spreiding in de markt vergroten. Ten tweede zagen we dat de manier waarop we tegen het product aankeken – heel erg gericht op de processen bij de klant – ook bij gebouwen toepasbaar was. 


Folie heeft bovendien een aantal voordelen die zowel voor de architect als voor de eindgebruiker aantrekkelijk zijn. Zo kan e
r worden gewerkt tijdens weersomstandigheden die schilderen niet meer toelaten. Ook zijn er geen droogtijden en geen schadelijke emissies. En folie hecht op uiteenlopende ondergronden zoals staal, aluminium, kunststof en hpl. Folie is ook brandveilig. Het voldoet aan de EN 13501-1, B-S1, d0.”

Revitaliseren 

Van Son wijst erop dat folie om alle bovengenoemde redenen voor gebouwen een aantrekkelijk alternatief kan zijn, zeker wanneer het doel van renoveren eigenlijk revitaliseren is. “Daarbij kan ook worden gekozen voor een combinatie van folies op gevels en speciale folies op glas. Dit zorgt niet alleen voor een visuele revitalisatie, maar verbetert ook de isolatiewaarden van het gebouw. 


Bovendien is
folie naast sneller ook voordeliger. Van Son: “Daarbij moet je niet sec kijken naar de kosten voor het aanbrengen van het product per vierkante meter, maar ook naar downtime en kosten voor onderhoud nadien. Dus naar de total cost of ownership.”

Interieur en exterieur 

De folie van Fleetshield was aanvankelijk gericht op het exterieur. Al snel ontdekte het bedrijf echter dat het ook uitstekend geschikt was voor interieurtoepassingen. Van Son: “Vanzelfsprekend hoeven interieurtoepassingen bij gebouwen aan minder zware eisen te voldoen, wat betreft bijvoorbeeld weersbestendigheid. Wat overigens niet betekent dat de kwaliteit minder is.” 


Van Son benadrukt dat laatste omdat producenten van andere folies soms bewust kiezen voor goedkopere en kwalitatief mindere fo
lies met een korte levensduur. Fleetshield daarentegen maakt andere keuzes. “Onze folie moet maatvast blijven en een uitstekende hechting creëren met het type ondergrond. Bovendien kijken we altijd goed naar wat de opdrachtgever ermee wil bereiken. En we stellen aan de hand van een shortlist vragen over de periode van toepassing, over zaken als brandwerendheid en of het product na die periode verwijderd moet worden.”

Garantie 

Fleetshield geeft ook garantie. Van Son: “Je hebt het dan enerzijds over de standaard garantie op het product. Soms betrekken we ook de fabrikant van het materiaal bij het project. Die fabrikant kan onze standaard garantie vervolgens verder uitbreiden, afhankelijk van het gebruik. 


Fleetshield maakt de folie niet zelf maar werkt met een aantal toonaangevende foliefabrikanten zoals 3M, Avery Dennison en Mactac. In een lab in het kantoor van Fleetshield in Vianen worden de folies getest voordat ze richting de klant gaan. “We hebben d
aarnaast een goed contact met de medewerkers bij de fabrikanten die verantwoordelijk zijn voor kwaliteit en productontwikkeling.”

Projecten 

Een van de opvallende projecten die Fleetshield onlangs realiseerde was de revitalisering van toiletgroepen op luchthaven Schiphol. “We hebben daar de wanden voorzien van een stuk beleving, waarbij rekening is gehouden met percepties en emoties. Met als gevolg dat de reiziger de hele omgeving als vernieuwd gaat beschouwen. En dat Schiphol niet hoeft te renoveren maar toch op een snelle en duurzame manier een omgeving kan upgraden. En dat laatste is voor veel opdrachtgevers steeds belangrijker: revitaliseren doet veel minder een beroep op resources dan slopen of ingrijpend renoveren.” 


Van Son ziet wel dat daarbij de doorlooptijd korter is dan voorheen. “Bedrijven, maar ook hotels en bijvoorbeeld Schiphol willen vaker een nieuwe uitstraling richting hun klante
n.” 


Dit artikel is verschenen in de Innovatiecatalogus. Meer hierover is te vinden in de bibliotheek

 

Deel dit artikel