Artikel

Nieuw fietsdek voor Trambrug Schipluiden

Rijksmonument krijgt bij uitgebreide renovatie oorspronkelijke kleur terug. In Schipluiden start binnenkort de renovatie van de monumentale Trambrug. Bruggenspecialist ipv Delft ontwierp een nieuw fietsdek en voerde een kleurenstudie uit. Eind dit jaar moet het Rijksmonument in ere hersteld zijn.

Ooit gebouwd als onderdeel van de tramlijn Maaslandse Dam-Delft, is de ijzeren vakwerkboogbrug sinds de jaren zeventig in gebruik als fietsbrug over de Vlaardingse Vaart. Ze vormt nu een belangrijke verbinding in het regionale fietsroutenetwerk.  


De constructie
van het Rijksmonument is met de jaren verslechterd en behoeft grondige renovatie. Zo is onder meer de constructie onder het houten fietsdek aangetast door dooizouten die tussen de planken door op het ijzerwerk terecht zijn gekomen. 

Waterafvoer 

In opdracht van de gemeente Midden-Delfland ontwierp ipv Delft een nieuw fietsdek. De ontwerpers kozen daarbij voor een gesloten stalen dek met opstaande rand aan weerszijden. Hemelwater wordt via afvoeren in het dek richting het ondergelegen water geleid. Het nieuwe fietsdek is iets smaller, waardoor fietsers zicht hebben op de kenmerkende verbindingen in de ondergelegen constructie

Duidelijk onderscheid 

Waar in de huidige situatie het hekwerk nog op de monumentale brug zelf is gemonteerd, zal het hekwerk in de nieuwe situatie deel uitmaken van het nieuwe fietsdek. Zo ontstaat een duidelijke scheiding tussen oud en nieuw. Het feit dat het transparante hekwerk met spankabelvulling nog een stukje doorloopt op de landhoofden versterkt dit onderscheid.  


In de eindbalusters refereert de inscriptie W.S.M. 1881-1969 aan de vroegere tramlijn die destijds werd geëxploiteerd door de
Westlandsche Stoomtramweg Maatschappij. Ook de twee lichtgrijze lijnen op het fietsdek linken heden en verleden op eenvoudige maar elegante wijze aan elkaar.   

Oorspronkelijke kleur 

De restauratie van de brug vindt op de bestaande locatie plaats. Het nieuwe fietsdek wordt in zijn geheel in de fabriek van Jos van den Bersselaar gemaakt en vervolgens op locatie ingeschoven. DeTrambrug zelf zal dan de mosgroene kleur hebben die ze oorspronkelijk, ruim een eeuw geleden, ook had. Om de juiste kleur te achterhalen deed ipv Delft uitgebreid kleurenonderzoek, zowel op locatie als in archieven.  


Naar verwachting gaan de werkzaamheden in april 2019 van start en is het gehele project eind dit jaar afgerond. 

 



Dit artikel komt uit Straatbeeld

Deel dit artikel